Aktivistsamling i tolvte time

I går forlot de klimatoppmøtet i protest. I dag samlet miljøvernere seg i et aktivisthus i sentrum av Warszawa. Natur & miljø fikk være med da Friends of the Earth la sin plan for det som er igjen av klimatoppmøtet.

Tjue-tretti personer sitter spredd utover, på gulvet og i strandstoler, i et rom med stukkatur i taket og marmorsøyler i hjørnene. Det var neppe for å huse aktivister det en gang så staslige bygget ble satt opp. Nå ligger det som en råtten tann i Warszawa paradegate Nowy Swiat, der eksklusive restauranter, gullsmeder og fasjonable forretninger ligger tett i tett. Det er her de samles, folk fra flere miljøorganisasjoner, etter at de i går forlot klimaforhandlingene. Vi var med da Friends of the Earth gjorde opp status, idet klimatoppmøtet går inn i sin tolvte time. Etter planen skal det avsluttes i ettermiddag, men alt tyder på at forhandlingene vil fortsette utover natten.

Riktig å gåLars Haltbrekken på Friends of the Earths stategimøte i dag.
Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken og nestleder i Natur og Ungdom Arnstein Vestre er med på møtet i Friends of the Earth. Når de nå er ute av konferansesenteret blir miljøorganisasjonenes arbeid langt vanskeligere. Likevel mener alle her at det var riktig å forlate konferansen, som finner sted i den store fotballstadionen noen få trikkestopp unna.

– Det var helt rett å gå ut av forhandlingene i går. Over 800 personer fra en lang rekke organisasjoner som Redd Barna, LO og Naturvernforbundet forlot forhandlingene for å markere at vi ikke kan gå med på et kappløp mot bunnen, sier Haltbrekken.

Friends of the Earth er en internasjonal sammenslutning av miljøorganisasjoner fra hele verden. Naturvernforbundet er den norske medlemsorganisasjonen.

– Kampen mot klimatrusselen må forsterkes, ikke svekkes som det nå ligger an til at toppmøtet her i Warszawa vil gjøre. Utmarsjen er blitt lagt kraftig merke til og vårt håp er at den legger et press på forhandlerne som gir miljøet et bedre resultat enn det lå an til. Samtidig er det viktig å understreke at vi kommer tilbake. Vi har ikke forlatt klimaforhandlingene for godt, men det var riktig å gjennomføre en kraftfull markering nå.

– Øker presset på forhandlingeneJagoda Munic, leder av Friends of the Earth International
Natur & miljø får være med på begynnelsen av møtet, da deltagerne gir deler korte oppdateringer. Men vi blir bedt om å gå når de skal diskutere strategien videre. Før vi går får vi en kommentar fra lederen i Friends of the Earth International, Jagoda Munić fra Kroatia. Hun mener deres utmarsj fra forhandlingene gir et klart signal til verdens land om at de må bli enige.

– Vi har fått klare signaler fra den polske presidenten for forhandlingene om at vi er en viktig aktør. Det har visst vært fremgang i forhandlingene i natt, både når det gjelder finansiering og innholdet i en ny klimaavtale.

– Så aksjonen har økt presset på forhandlingene?

– Ja, absolutt. Dette var en god måte å vise forhandlerne og politikerne at de må gjøre noe, og bli enige om nye bindende klimatiltak som kan kutte utslippene og være rettferdige overfor utviklingsland, sier Munić.