– Klimaendringer forsterker flyktningproblemene

– Mellom tre og syv ganger flere mennesker fordrives av naturkatastrofer enn av krig. Flyktninghjelpen og Naturvernforbundet har felles sak i å kjempe mot klimaendringer, arbeide for å gjøre land mer robuste overfor klimaendringer og for å forebygge klima- og naturødeleggelser. Det var budskapet fra generalsekretær Jan Egeland i Flyktninghjelpen da han sparket i gang Naturvernforbundets landsmøte i Sarpsborg.

– Flyktningbildene har truffet oss midt i magen. I Norge melder flyktningemottakene at de ikke klarer å ta imot flere leker og klær fra de som vil bidra. Vi har et ansvar, vi som bor så trygt her oppe. Klimaendringene har bidratt til å forsterke konflikten i Syria. Fra 2006 til 2011 døde nesten 85 prosent av husdyrene. En halv million mennesker måtte flykte fra landsbygda. Vannmangel i byene var med på å forsterke misnøyen med regimet, forklarte leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet i sin tale til landsmøtet.

– Vi har et ansvar
– For all del, klimaendringer er ikke den eneste årsaken til problemene i Syria. Alt som kunne gå galt, gikk galt. Men klimaendringene har forsterket problemene. Vi har et ansvar for å dele av vår enorme velstand, og et ansvar for å redusere fremtidige flyktningstrømmer ved å begrense klimaendringene, sa Haltbrekken.

– Regjeringen gjør nå store innhogg i bistanden som skal bidra til å begrense klimaendringer. Det er rett og slett skammelig. Vi har råd til å ta denne regningen selv. I budsjettforhandlingene må Venstre og Kristelig folkeparti få gjennomslag. Det går noen grenser, og dette er en.

Norge 200 ganger rikere enn de fattigste
– Verdens befolkning har blitt tredoblet i min levetid. Avstanden mellom rike og fattige land har aldri vært større. Vi i Norge er 200 ganger rikere enn folk i Niger, Mali, Haiti eller Afghanistan. Det er en voldsom følelse av urettferdighet. Klart mange vil reise nordover, forklarte Egeland.

Han viste sammenhengene mellom naturkatastrofer, klimaendringer og flyktningstrømmer, og brukte Yemen, Syria og Afghanistan som eksempler på land der klimaendringer hadde ført til at konsekvensene av krig og konflikter hadde eskalert.

Egeland forklarte også at verdens fattigste land tar brorparten av ansvaret.

– Libanon, et land på størrelse med Buskerud fylke, har 1,5 million syrere i sitt land. Hele Europa har til sammenligning 400 000 syrere. Men mange kommer nå, fordi det har blitt for ulevelig der de var. Hvis jeg satt i et telt et sted, og barna mine ikke hadde håp om fred, fremtid eller utdanning, hadde jeg også dratt, sa Egeland.

– Fullt mulig å begrense årsakene til flukt
Egeland minnet om at det er fullt mulig å begrense årsakene til at folk må flykte.

– 6-7 land står for nær sagt alle flyktninger. Disse landene trenger en Marshallplan for utvikling, ikke halvrasjoner med nødhjelp, sa Egeland fra talerstolen.

Han viste til at antall flyktninger som fordrives av naturkatastrofer er firedoblet fra 1970 til i dag, mens verdens befolkning bare er doblet i samme periode.

– Det er dobbelt så stor sjanse for å bli fordrevet av naturkatastrofer nå. Det er mer ekstremvær. Klimaeffekten er synlig. 95 prosent av disse fordrives til andre fattige land, forklarte Egeland.