40 080 fikk kjøre i utmark

Norske kommuner har lenge gitt grønt lys til folk som vil kjøre i skog og mark. Dagens kommunestyrer sa knapt nei til noen søknader om dispensasjon fra kjøreforbundet i perioden 2011-2014. Kystpartikommuner sa ja til flest, mens Ap og Venstre hadde lavest andel dispensasjoner.

Nesten alle som søkte fikk kjøre i skog og mark. I perioden 2011-2014 fikk 95 av 100 søkere dispensasjon fra kjøreforbudet.

Den 12. mai i år opphevet Regjeringen forbudet mot fornøyelseskjøring med snøskuter i skog og mark. Før det har man måttet søke dispensasjon. Nå har Regjeringen opphevet forbudet, og det blir nå fritt frem for kommunene å anlegge skuterløyper for innbyggerne.

Men norske kommuner har lenge gitt folk som har villet kjøre tillatelse. Natur & miljøs gjennomgang av tall for dispensasjoner i inneværende kommunestyreperiode viser en svært liberal praksis, hvor så godt som alle søkere fikk dispensasjon. Det gjelder ikke bare snøskutere, men også motoriserte firehjulinger. I alt 40 080 fikk tillatelse til å kjøre snøskuter og firehjuling i utmark i årene 2011-2014. Det er like stor andel som i perioden 2007-2010, men antall søkere er redusert med 12 prosent. Kommuner med ordfører fra Kystpartiet ga flest dispensasjoner, 99 prosent, mens kommuner med Ap- og Venstre-ordførere ga færrest, 93 prosent. Dette viser tall kommunene selv har rapportert inn til KOSTRA (Kommune-Stat-Rapportering).

I forbindelse med valget i 2015 har fagbladet Natur & miljø hentet ut tall for norske kommunes innsats for og påvirkning på natur og miljø innen avfall, klima, natur, motorferdsel, energi og transport. Vi har også sammenlignet perioden 2011-2014 med 2007-2010 der tall er tilgjengelige for å vise hvilken trend kommunen står i ut fra et miljøperspektiv.

Finn din kommune i denne pdf-en! (30,2 MB)

Les også disse sakene:

Hva gjør din kommune for miljøet?
Hvor mye kastes, hvor mye gjenvinnes, hvor mye slippes ut, hvor mange rovdyr drepes og hvor mange el-biler er det der du bor? Natur & miljø har laget en enkel miljøprofil for din kommune og sammenlignet innsatsen til dagens kommunepolitikere med deres forgjengere.

Med rett til å dispensere
Forbudet mot bygging i strandsonen er ikke mye verdt når kommunestyret settes. Kommunepolitikere må ta skylden for at en lang rekke arter og naturtyper i dag er truet, mener biologiprofessor Dag Olav Hessen.

Der ingen skulle tro at noen får bo
Det er forbudt å bygge i strandsonen, langs elver og i naturområder. Likevel får nesten alle som søker tillatelse. Tall Natur & miljø har undersøkt viser at kommunene sier ja til 86 av 100 nybygg i områder med byggeforbud.Dispensasjoner til motorferdsel i utmark  2011-2014OrdførerpartiSøknaderInnvilgetAndelEndringKystpartiet302300994SP1152611163971KrF676650960SV18621790962Høyre10137958595-2Lokale lister3681347394-1Frp11610994-1Ap146321367693-2Venstre14813893-3Antall og andel dispensajsoner til motorferdsel i utmark 2011-2014 i norske kommuner, sortert etter ordførerparti. Endring målt opp mot dispensasjoner i perioden 2007-2010. Kilde: KOSTRA/SSB