– Reell fare for sammenbrudd

DOHA, QATAR: Det er en reell fare for sammenbrudd i klimaforhandlingene i Doha, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken. Et ekstra plenumsmøte skulle ha startet klokken 21, men er utsatt.

Uenighet om formuleringer førte til at plenumsmøtet om Durbanplattformen, det nye forhandlingssporet som skal lede frem til en verdensomspennende klimaavtale, tok to og en halv time fredag kveld. Forhandlingene i Doha er fem timer på overtid når et nytt plenumsmøte som skal sondere stillingen hos partene sveives i gang i Qatars hovedstad.

– Kan bryte sammen
– Slik vi ser det kan forhandlingene bryte sammen. Alt er avhengig av alt annet i denne prosessen, og det virker det ikke som om forhandlingslederen fra Qatar, Abdullah bin Hamad Al-Attiyah, har forstått. I Durban i fjor var ministre i gang med å sammenstille de forskjellige forhandlingsgruppenes resultater til en samlet pakke. Det har ikke skjedd her, skriver Haltbrekken, som følger forhandlingene tett, i en e-post.
Han er også redd for at møtet kan bli udyktig til å fatte bindende vedtak, fordi mange delegasjoner drar hjem.
– Skal man vedta Kyoto 2, må minst 128 land være her. Mange drar hjem i kveld og i morgen, sier Haltbrekken.

Vanskelige forhandlinger
Forhandlingene om Durbanplattformen var forventet å bli de letteste, da ingenting skal vedtas her i Doha. Men spissfindigheter rundt formuleringer om fremtidige ambisjoner, og uenighet om det skulle refereres til et sluttdokument fra sommerens Rio+20-konferanse i vedtaket fra Doha, førte plenumsmøtet ut på glattisen. De to lederne for arbeidsgruppen, norske Harald Dovland og Jayant Moreshwer Mauskar fra India, klarte til slutt å få Kina og EU enige om et tekstforslag som alle kunne godta. Men det gjenstår flere plenumsmøter i Doha, og forhandlingssporet med mest uenighet, konvensjonssporet LCA, inneholder mange potensielle fallgruver for toppmøtet. Møtene fortsetter i Qatars hovedstad utover kvelden og natten.

Uavklarte nøkkelspørsmål
Fredag ettermiddag hadde miljøvernminister Bård Vegar Solhjell et møte med pressen i Doha. Han pekte der på fire nøkkelspørsmål, som ifølge ham ville bli viktige i forhandlingene utover kvelden.
– Kyoto 2 er en av sakene. Finansiering av klimatiltak er et annet. Et klart mandat for den nye Durbanplattformen er et tredje forhandlingstema, mens de faktiske handlingene for å kutte utslipp på kort sikt er det fjerde av nøkkelspørsmålene slik jeg ser det, sa Solhjell.
Han understreket at 21 av verdens 50 største utslippsland ikke hadde påtatt seg noen begrensninger i utslipp av klimagasser.