Anmelder soyaoljeutslipp

Naturvernforbundet har anmeldt utslippet av 35 000 liter soyaolje fra Denofa i Fredriksstad. Fabrikken ligger i umiddelbar nærhet til tre naturreservater.

soya oljeutslipp Denofa

– Vi anmoder politiet om å åpne etterforskning med sikte på strafferettslig reaksjon mot bedriften, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Truls Gulowsen
Truls Gulowsen Foto: Fartein Rudjord

Ifølge opplysninger til NRK 21. november 2023, ble utslippet av soyaolje fra fabrikken oppdaget rett over midnatt. Det antas at utslippet hadde pågått i tre timer da det ble oppdaget, og at mengden olje som hadde lekket ut var ca. 35 000 liter. Ifølge fabrikkdirektør skyldes utslippet at en manuell ventil sto åpen. Fabrikken har ikke noe system for overvåkning av denne ventilen.

– Utslipp av store mengder olje i vann har et stort og akutt skadepotensial på dyr, særlig fugl. Det er særlig kritisk at utslippet skjer akkurat her. Fabrikken er lokalisert på industriområdet Øra, som ligger i umiddelbar nærhet til tre naturreservater, står det i anmeldelsen som Naturvernforbundet og Naturvernforbundet i Østfold sendte til Øst Politidistrikt i dag.

– Det er viktig at saker som dette blir straffet. Det har en betydelig allmennpreventiv betydning at virksomheter med forurensningsrisiko risikerer strafferettslige reaksjoner dersom de ikke er tilstrekkelig aktsomme og sørger for tiltak for å unngå slike utslipp, sier Gulowsen.

I anmeldelsen viser Naturvernforbundet til at andre kjente eksempler på utslipp som følge av manglende rutiner er blitt straffet med foretaksbot. I 2011 fikk vann- og avløpsetaten i Oslo kommune et forelegg på 4 millioner kroner etter et utslipp av 6000 liter klor i Akerselva. Våren 2023 ble Grieg Seafood sitt anlegg i Alta ilagt et forelegg etter at 16 000 liter klor havnet i sjøen grunnet sviktende rutiner.

soyaoljeutslipp Denofa