Bedre togtilbud til utlandet

Togtilbudet fra Norge til utlandet er oppstykket, og kan være forvirrende. Derfor har Naturvernforbundet laget guider for å hjelpe deg fram. På sine nettsider har Naturvernforbundet flere guider som skal gjøre det enklere å velge tog fremfor mer miljøbelastende reiseformer.

Nattoget fra Stockholm til Berlin, her på Malmø stasjon.Foto: Tor Bjarne Christensen

■ «Melkeruteguiden» forklarer hvordan du kommer deg mellom Oslo og Hamburg, via Göteborg og København.

■ Samme type guide finnes for strekningen mellom Trondheim og København, både via Oslo og via Sverige.

■ I tillegg finnes en guide som viser alle kollektive reisemuligheter inn og ut av Norge (På ferie uten fly og bil), og en guide for kjøp av plassbilletter for Interrail – togbilletten som gir deg fri reise i Europa.

Til Berlin

Skal du reise mellom Oslo og Berlin, som i artikkelen, kan reisen tas på en lang dag fra Oslo – i hvert fall på hverdager. Da reiser du rundt klokken seks på morgenen, og er framme i 22.30-tiden på kvelden.

Du må bytte tog i Göteborg, København og Hamburg, og kan kjøpe billett fra Göteborg til Berlin hos Deutsche Bahn – i app eller på nettside. Norge er imidlertid ikke med i billettsamarbeidet, så billett fra der du starter reisen i Norge til Göteborg bør kjøpes separat gjennom Entur.

Du kan også velge nattog mellom Malmö og Berlin, som i artikkelen. Da reiser du rundt 15.30 fra Oslo (14.14 i helgene og i sommer) og er framme i Berlin til frokost neste morgen, med togbytte i Göteborg og Malmö.

Fra Trondheim kan du ta toget på morgenen, bytte tog på Storlien, i Östersund og i Stockholm, og ta igjen nattoget i Malmö samme kveld.

Forbedringer på skinner

I desember 2022 kom det flere avganger mellom Oslo og Stockholm. I desember 2023 ble antallet avganger mellom Oslo og Göteborg nesten fordoblet, og i desember 2024 kommer direkte tog mellom Trondheim og Stockholm. Så det har vært en jevn forbedring av togtilbudet mellom Norge og utlandet, men det er spesielt tre ting Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet, ønsker seg fremover:

■ Direkte dagtog Oslo-København – og kanskje lengre.

■ Direkte nattog Oslo-Hamburg.

■ Bedre samordning av billettsystemene