Venstre og Krf retter opp i skakkjørt miljøbudsjett

Økt satsing på jernbane, økt miljøavgift på fyringsolje og mer penger til regnskogsbevaring viser at Venstre og Krf har gjort en god jobb og rettet opp ett skakkjørt miljøbudsjett fra Solberg regjeringen, sier Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet. – Men det trengs betydelig mer om vi skal få betydelig kutt i utslippene av klimagasser.

De fire samarbeidspartiene på Stortinget er blitt enige om å øke bevilgningene til jernbanevedlikehold og til planlegging av intercity-utbygging med 750 mill. kroner i forhold til Stoltenberg-regjeringens forslag.

– Jernbanen er den store vinneren i dag. Det trengs om vi fortsatt skal ha vekst i togtrafikken og få folk til å ta tog i stedet for bil, sier Haltbrekken. Fortsatt ligger vi et godt stykke unna det som trengs, særlig på vedlikehold av jernbane, men dagens satsing er en god start, sier Haltbrekken.

Regjeringen varsler også økning i avgiften på fyringsolje. Dette vil gjøre det mer attraktivt å bytte fra oljefyring til miljøvennlige og effektive løsninger. Men regjeringen har nedjustert økningen i elavgiften.

– Energieffektivisering er et av de beste miljøtiltakene norske husstander kan gjøre. Det er positivt at avgiften på bruk av fyringsolje økes ytterligere, men synd at avgiften på elektrisitet ikke økes like mye som  Stoltenberg-regjeringen la opp til, sier Haltbrekken.

Regjeringen reverserer noen av kuttene i bevilgninger til å ta vare på naturen. I tillegg bevilger de fem millioner ekstra til beskyttelse av de mest truede plante- og dyreartene i Norge.

– Det er gledelig, men også på dette området trengs det mer. Tap av naturmangfold er en global katastrofe som foregår i sakte film. Vi må bevilge langt mer til skogvern enn vi har gjort de siste årene om vi skal klare å ta vare på alle plante- og dyrearter som har sitt levested i skogen, sier Haltbrekken.

Det gjøres ikke noe med de økte bevilgningene til nye skogsbilveier. Naturvernforbundet frykter den økte satsingen samt den varslede støtten til skogsbilveier i urørte naturområder gjør at viktige naturverdier står i fare.

Samarbeidspartiene reverserer deler av kuttet i bevilgningene til regnskogen. To dager etter at statsminister Erna Solberg sa at bevaring av regnskog var regjeringens viktigste klimatiltak, kuttet hun 400 millioner i støtten til dette. De økte bevilgningene til bistand på 281 millioner som Venstre og Krf har fått igjennom vil i all hovedsak gå til bevaring av regnskogen, i følge informasjon vi har fått . Det var Naturvernforbundet og Regnskogfondet som opprinnelig foreslo satsingen på regnskog.

– Regnskogssatsingen til Norge er utrolig viktig. Både for  få ned utslippene, for å få tatt vare på den fantastiske naturrikdommen og for å bygge bro mellom rike og fattige land i klimaforhandlingene. Vi er glade for at en del av pengene kommer tilbake, sier Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet og Dag Hareide i Regnskogfondet.