Slik ble statsbudsjettet for 2026 for natur, miljø og klima

Statsbudsjettet for 2026 er nå klart, og det inneholder både store miljøseire og flere skuffelser. Her får du en oversikt over hva som gikk gjennom, og hva som ikke gjorde det.

Aksjon foran Stortinget i forbindelse med budsjettforhandlingene mellom SV og regjeringen. Tema: stopp gruvedrift på havbunnen og utdeling av nye oljelisenser.Cecilie Willetts
Cecilie Willetts

🌱 Dette fikk vi: Flere viktige miljøgjennomslag

Havbunnen fredes – foreløpig

Stortinget sier nei til gruvedrift på havbunnen fram til 2029. Det betyr at vi kan prioritere alle de andre miljøsakene som står i kø de neste årene.

– Dette er en historisk seier for dyphavet! Med dette har vi fått avverget en naturkatastrofe av dimensjoner før den i det hele tatt kom i gang, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Seieren har stor internasjonal interesse, og håpet er at det kan føre til et internasjonalt midlertidig forbud mot gruvedrift på havbunnen inntil vi har nok kunnskap.

Ny omstillingskommisjon

Det opprettes en egen kommisjon som skal se på hvordan Norge kan omstille økonomien i en grønnere og mer bærekraftig retning. Kommisjonen skal se på en helhetlig plan for Norges omstilling av olje- og gassvirksomheten.

Rekordmye penger til skogvern

Det kommer 1 milliard kroner ekstra, sett i forhold til regjeringens opprinnelige forslag, som ville betydd en betydelig reduksjon. Dette er historisk høyt og gir rom for å bevare store skogområder og sårbar natur.

Økte bevilgninger til natur og klima

Det blir mer penger til:

  • Naturrestaurering
  • Natursats (kommunenes arbeid med natur)
  • Klimasats (lokale klimatiltak)
  • Klimatiltak i industrien

Dette gir et tydelig løft for både naturmangfold og utslippskutt.

Oslofjorden får en ny sjanse

Tiltakene for å redde Oslofjorden styrkes. Midlene skal gå til restaurering, mindre forurensing og hjelp til fiskere som må omstille seg.

Mer støtte til kollektivtransport

Fylkeskommunene får 1 milliard ekstra, sett i forhold til regjeringens opprinnelige forslag, hovedsakelig til kollektiv.

I tillegg kommer 620 millioner kroner til lavere kollektivpriser, og det skal også utredes et nasjonalt månedskort.

CO₂-avgiften økes – også i oljesektoren

CO₂-avgiften fortsetter å øke som tidligere planlagt. Også petroleumssektoren får høyere avgift, og denne skal gjelde helt fram til 2035.

3 milliarder til globale klimatiltak

Gjennom Klimainvesteringsfondet skal Norge investere 3 milliarder kroner i klimatiltak i andre land.


⚠️ Dette fikk vi ikke: Punktene som gikk motsatt vei

CO₂-avgiften på fly fjernes

I stedet for å bidra til dyrere og mindre flytrafikk fjernes CO₂-avgiften helt.

Drivstoffavgiftene kuttes

For å balansere økt CO₂-avgift på drivstoff blir det lavere avgifter på bensin og diesel. Stortinget ber likevel regjeringen finne nye klimatiltak som kan erstatte effekten av avgiftskuttet.

Tredje rullebane på Gardermoen utredes

Regjeringen setter i gang en formell prosess for å vurdere en ny rullebane – et prosjekt som vil øke utslippene.

Mindre penger til jernbanen – mer til vei

Det blir færre midler til å oppgradere og bygge ut jernbane.
Samtidig får Nye Veier full finansiering til sine prosjekter. Det skal likevel gjøres miljøtiltak i Lågendeltaet og på Hellstranda.

Mer subsidier til skogsveier og «klimaskogbruk»

Senterpartiet fikk gjennomslag for økt støtte til skogsveier og tiltak som kalles klimaskogbruk, selv om miljøgevinsten er omstridt.

Ingen ny ENØK-satsing

Det kommer ingen ny, stor satsing på energisparing i boliger og bygg.
Det skal derimot utredes en minstepris på solstrøm.

Ingen avgift på mineralgjødsel

Forslaget om en mineralgjødselavgift ble lagt bort, selv om det kunne gitt utslippskutt i landbruket.

Usikkert om støtte til miljøorganisasjoner i Russland

Regjeringen foreslo at det ikke blir midler på statsbudsjettet til russiske miljøorganisasjoner. Men utenrikskomiteen er på saken, og det jobbes for at støtten likevel opprettholdes.


📌 Oppsummert

Statsbudsjettet for 2026 gir et solid løft for natur, skogvern, kollektivtransport og globale klimatiltak. Samtidig går flere viktige klima- og miljøtiltak andre veien – særlig innen transport og energi. Resultatet er et budsjett med både store framskritt og klare tilbakeslag for miljøet.

Naturvernforbundet er allerede i full gang med våre innspill til neste statsbudsjett og jobber på videre for natur og klima!