Kan det fikses? Klart vi kan!

Lørdag 15. november lanserte Naturvernforbundet Oljefri-kampanjen i Arendal ved å vise fram en gammel, rusten oljetank. Kampanjen lot seg høre over halve byen da Froland Skolekorps brukte tanken som slagverk.

Lars Verket

– Arendal kommune har gjort mye for å redusere klimagassutslippene fra kommunal virksomhet. Vi har blant annet skiftet ut mange gamle oljefyrer med fornybar oppvarming. Nå har vi bare en eneste oljefyr igjen på Stuenes skole, og den tas ut av bruk i løpet av få måneder, sa ordfører Einar Halvorsen (H) i sin tale.

– Salget av fyringsolje og fyringsparafin på Sørlandet reduseres år for år. Nå håper vi befolkninga i Arendal vil være med på dugnaden for å fjerne de siste oljefyrene, sa Naturvernforbundets oljefrimedarbeider Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.

Deretter avduket Arendals ordfører en rengjort men rusten oljetank, for å vise hvor viktig det er å få de gamle oljetankene fram i lyset.

Froland skolekorps ga alle aspirantene sine en hammer, og de slo taktfast på tanken mens hovedkorpset spilte Byggmester-Bob-sangen (“Kan det fikses? Klart vi kan!”). Deretter spilte hele korpset La Bamba, med en solid trommesolo på oljetank.

Bilder og to videoer fra lanseringen kan sees her. Bildene er til fri bruk.

Agderpostens artikkel om Oljefri-lanseringa kan leses her

Fra venstre: Naturvernforbundets oljefri-medarbeider Marte Rostvåg Ulltveit-Moe (med gul refleksvest). To trommiser fra Froland skolekorps (med henholdsvis gul kjeledress og pingvindrakt). Dirigent Tini Thomsen fra Froland skolekorps (med blå hettejakke og ryggen til). I tillegg flere musikanter i full sving – og den rustne oljetanken midt i bildet.Foto: Lars Verket

Takk til Oljefris samarbeidspartner Tankrenovasjon i Grimstad, som hadde levert den reingjorte oljetanken. Oljefri oppfordrer alle som har oljetank i hagen til å få den fjernet av et kompetent firma som leverer restolje og tank til godkjent mottak.