Naturvernstudenter og klimastreikerne skal motta Amnesty-pris

På fredag 20. september 2019 streiker verdens unge igjen og denne gangen stiller voksne seg bak klimastreikernes krav ved å delta på streikene. I Norge det blir arrangert streik på minst ni steder, slik som den ukentlige klimastreiken i Oslo. I Oslo skal Amnesty International dele ut Ambassador for Conscience Award, som Greta Thunberg har vunnet med Fridays for Future-bevegelsen, som alle streikere er en del av.

“Dette er en fredag for framtida! Bli med denne gangen særlig om du er voksen og vil vise at du tar både ungdommens bekymringer og klima seriøst,” sier lederen av Naturvernstudentene på UiO, Aurora Kobernus. “Kom og streik!”

Les mer om streikene fredag 20. og 27. september her – inkludert oversikt over hvor streikene skjer over hele Norge!

Krever klimahandling hver fredag
Siden starten av året har fremtidsbevisste studenter, ungdom og voksne i Oslo samlet seg til protest bak klimastreikernes krav hver fredag. Den ukentlige streiken arrangeres av studentene. Foran Stortinget møter de streikende opp for å kreve klimahandling, og en politikk som samsvarer med det vitenskapen sier kreves for å bremse global oppvarming.

Oslo-streiken vil foregå fra kl. 11-14 på Eidsvolls Plass foran Stortinget. Programmet for dagen er i hovedsak en sittnedaksjon, for å vise at en nekter å arbeide så lenge politikerne ikke sikrer klimahandling. Det blir også rop, en appell fra en Miljøagent, fem-minutters foredrag om klimaforkjempere fra andre land og et klimabrøl kl. 12. Amnesty skal da dele ut en pris til streikerne: Greta Thunberg har vunnet ‘Ambassador for Conscience Award’ sammen med Fridays for Future-bevegelsen, som alle streikere er en del av.

For mer informasjon kontakt:
Aurora Kobernus, leder i Naturvernstudentene på UiO, 94429340, aurorakobernus@gmail.com

Naturvernstudentene på UiO er en studentforening for alle unge voksne og studenter som bryr seg om klima, natur og miljø. Laget er et eget lokallag i både Natur og Ungdom og Naturvernforbundet.