Applaus for regjeringens nye klimamål

Norske forhandlere fikk kraftig applaus da de la fram de økte klimamålene i den nye regjeringserklæringen under klimaforhandlingene i Bangkok i dag. Naturvernforbundet er glad for at regjeringen nå øker Norges klimaambisjoner, og tror at målet om 40 prosent utslippskutt innen 2020 vil øke presset på andre land i forhandlingene om en klimaavtale i København i desember.

– Det betyr mye for forhandlingene at et rikt land som Norge endelig går foran og imøtekommer utviklingslandenes krav om et 40 prosent kutt i utslippene innen 2020. Dette blir lagt merke til, og vil forhåpentligvis øke presset på andre rike land til å øke sine ambisjoner før København-toppmøtet i desember, sier Naturvernforbundets klimarådgiver Bård Lahn. Han var til stede da de nye målene ble presentert i Bangkok i dag, ca. kl. 11.30 norsk tid.

Se video:
Naturvernforbundets Bård Lahn kommenterer Norges nye klimamål på
Huffington Post

Temaside om klimaforhandlinger

Følg Naturvernforbundets Bård Lahn i Bangkok på Twitter

I den rød-grønne regjeringens nye regjeringserklæring, som ble lagt fram i går, framgår det at Norge vil øke sitt klimamål fra 30 til 40 prosent dersom det kan bidra til en ambisiøs klimaavtale i København. Dette ble annonsert av Norges forhandlingsleder Hanne Bjurstrøm i et forhandlingsmøte om utslippsforpliktelser for rike land under de pågående klimaforhandlingene i Bangkok.

– I forhandlingene om en ny klimaavtale er det et stort gap mellom hva vitenskapen og de mest klimautsatte landene i verden krever, og hva rike land så langt har lagt på bordet, forteller Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

– Skal vi unngå dramatiske klimaendringer, må alle rike land kutte sine utslipp med 40 prosent innen 2020, i tillegg til å finansiere utslippsreduksjoner i utviklingsland. Derfor er det viktig at Norge nå som første rike land går inn for å påta seg en slik forpliktelse, og vi håper at andre vil følge etter, sier Haltbrekken.

Spørsmålet om hvor store utslippsforpliktelser rike land skal påta seg i en ny avtale er blant de vanskeligste i forhandlingene om en internasjonal klimaavtale som skal fullføres på toppmøtet COP 15 i København i desember. Utviklingslandene krever at rike land kutter sine utslipp med minst 40 prosent innen 2020, mens reduksjonene rike land så langt har lovet risikerer å bli bare 14 prosent.

Japans nye regjering økte nylig landets klimamål kraftig. Når Norge nå følger etter med et enda mer ambisiøst mål, øker presset på andre rike land for å komme opp med større utslippskutt.