Motorveier på villspor

Trafikkveksten på veiene truer miljøet, både lokalt og globalt. – Økt trafikk gir økte utslipp av klimagasser og mer helseskadelig luftforurensning. Flere veier og trafikkvekst truer også naturrikdommen, matjorda og går ut over trafikksikkerheten, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

I planleggingen av nye veiprosjekter blir kortere reisetid og økt veikapasitet ofte tillagt liten vekt når framtidige trafikkmengder skal beregnes.
– Det medfører at beslutningsgrunnlaget for utbyggingene blir feil og bidrar til å undergrave nasjonal miljøpolitikk.

Naturvernforbundets nye rapport viser hvordan trafikk­en har økt ved tre nye veiutbygginger: E 18 i Vestfold, E 6 i Østfold og E 39 i Sør-Trøndelag.

Les hele rapporten her

– Vår rapport viser en klar sammenheng mellom redusert reisetid og økt trafikk, som følge av bedret framkom­melighet og økt hastighet, sier Haltbrekken.

Økt trafikk
E 18 i Vestfold er en av strekningene som er blitt vurdert. Veien er i perioden 1996–2008 blitt bygd ut til fire felt fra Drammen til Tønsberg, bort­sett fra den siste strekningen inn til Drammen som ble ferdigstilt i 2009.
– Trafikken på E 18 på den undersøkte strekningen, har i perioden økt med 45–58 prosent i motsetning til fylkes- og landsgjennomsnittet på henholdsvis 39 og 32 prosent. Det er også en klar økning i trafikken i fylket samtidig med åpningen av den lengste parsellen på E 18, sier Haltbrekken.

– Transportsektoren er blant de største utslippssynderne i Norge, og utslippene må reduseres vesentlig i forhold til dagens nivå. Denne opp­gaven blir nærmest umulig dersom trafikkveksten fortsetter som nå. Flere veier skaper nye og større køer og et fornyet krav om mer veiutbygging, sier Haltbrekken.

– I stedet for nye motorveier og økt hastighet må vi satse på midtrekkverk og andre trafikksikkerhetstiltak samt bedring av kollektiv­tilbudet. Økt hastighet gir økt drivstoffforbruk. Dersom man kjører i 110 km/t framfor 90 km/t, øker drivstofforbruket med 20–25 prosent, påpeker Haltbrekken.

Rapporten er skrevet av rådgiver Thomas Nygreen.