67 prosent matpakkekjørere

Problemet er ikke at E39 fra Søgne til Kristiansand er for smal. Problemet er at det er for mange matpakkekjørere på veien i rushtida.

Naturvernforbundet i Kristiansand har undersøkt hvor mange av trafikantene i morra-rushet på E39 fra Søgne og Songdalen som kjører aleine med matpakka si. Tirsdag 11. oktober talte de 1318 matpakkekjørere på vei inn til Kristiansand. Dette er 67 prosent av de totale kjøretøyene i rushtida.

– Alle disse matpakkekjørerne skaper kø og forsinker bussen, sier lokallagsleder Marte Rostvåg Ulltveit-Moe. – Summen av de mange individuelle valgene blir masse unødvendig forurensning og kø som er samfunnsøkonomisk ulønsomt.

Naturvernforbundet foreslår derfor en flere tiltak som vil gi bedre framkommelighet og mindre luftforurensning.

– Vi synes rushtidsavgift i Kristiansand er en riktig god ide. Det må bli dyrere å kjøre bilen til byen, så noen av disse Søgne-folkene velger kameratkjøring eller busstur, sier Ulltveit-Moe. Hun ber også om lokaltogruter fra Nodeland til Kristiansand.

– I Oslo-området er det helt normal atferd å sette fra seg bilen ved et kollektivknutepunkt og ta toget inn til sentrum. Jeg har tro på at Søgne-folket også kan lære seg dette, sier Ulltveit-Moe med et smil.

SLIK BLE TELLINGEN UTFØRT

Tellingen pågikk tirsdag 11. oktober 2011 ved Fidjeåsen (de to Shellstasjonene like før kommunegrensa mot Songdalen).

Det ble telt i to timer: kl. 07.00-08.00 og 08.15-09.15.

Den ene personen talte alle kjøretøyer på veien (busser, biler, varebiler og lastebiler samt en enslig traktor).

Den andre talte matpakkekjørere, det vil si privatbiler med kun en person i bilen. Nyttetrafikk med kun en person i kjøretøyet er selvsagt ikke telt med i gruppa matpakkekjørere.

Det er god belysning på E39 ved Fidjeåsen, og det var ikke vanskelig å se hvor mange personer som satt i bilen. Barn i bil sitter i opphøyde barneseter, disse er heller ikke vanskelige å se. Vi så kun to barn i hele telleperioden. Dette skyldes at folk har barnehageplass i hjemkommunen sin. Det er ikke barna som kjører i morrarushet på E39.

NRK Sørlandets artikkel om trafikktellingen ligger her.

Fevennens artikkel om trafikktellingen, med mange svært engasjerte kommentarer under, ligger her.

«Alle kan ikke sitte i hver sin bil inn til byen», melder Vegvesenet. Les intervju med planlegger Eva Preede her.