Sats mer penger på klimaforskning!

Norsk klimaforskning må styrkes med en milliard kroner innen 2015. Det var et av rådene fra det regjeringsoppnevnte Klima21-utvalget, når de overleverte sin rapport til forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland i dag. Blant utvalgets medlemmer finner vi Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.

Mer om utvalget Klima21

Utvalgets rapport Kunnskap for Klima – strategi for klimaforskning (pdf)

Klima 21-utvalgets oppgave har vært å utvikle en ny nasjonal strategi for klimaforskning. Utvalget, som har vært ledet av Siri Hatlen, mener at norsk klimaforskning i dag framstår som fragmentert og underfinansiert og med uforutsigbare rammebetingelser.

De mener derfor at klimaforskningen må få økte bevilgninger over statsbudsjettet – nærmere bestemt bør summen være minst en milliard kroner høyere i 2015 enn den er nå i 2010.

Mens forskning om fornybar energi og håndtering av CO2 er blitt styrket etter Stortingets Klimaforlik i 2008, haster det nå å bygge opp forskningsbasert kunnskap om klimasystemet, utslippskutt og klimakonsekvenser, ifølge utvalget.

Utvalget har også en formening om hvordan pengene skal brukes:

– Veksten bør være størst og raskest på forskning knytta til utslippreduksjoner, sier utvalgsmedlem og leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Utvalget har også innspill til hvordan norsk klimapolitikk kan bli mer kunnskapsbasert:

– Vi utfordrer også statsministeren til å opprette et vitenskapelig råd som kan gi regjeringen og klimaforlikspartene råd om det siste innen klimaforskning, sier Haltbrekken.