Offensivt utredningsmandat

Regjeringen har i dag overlevert Jernbaneverket et nytt mandat for utredning av høyhastighetsbaner. – Det er et offensivt mandat. Det er bra, sier Holger Schlaupitz, fagleder i Norges Naturvernforbundet. – Mandater peker på mange viktige momenter som skal utredes grundig. Vi forventer at det følger med nok penger til å gjennomføre dette arbeidet.

Mandatet sier at det skal utlyses en internasjonal anbudskonkurranse som skal sørge for spisskompetanse i arbeidet.
– Det er viktig, for å unngå at utredningsarbeidet kommer til kort og gjentar feil som er gjort før. Utredningene fra 2006–2008 bar preg av manglende fagkompetanse på en del temaer og for lettvinte forutsetninger om bl.a. enkeltspor kontra dobbeltspor, mulighetene for godstrafikk på høyhastighetsbaner samt undervegstrafikk, sier Schlaupitz.

– Det fins mye kompetanse i våre naboland, spesielt Sverige, og det er også gjort uavhengige analyser for Norge, bl.a. gjennom Deutsche Bahns utredning for Norsk Bane. Vi tolker mandatet dithen, og forutsetter, at denne kompetansen skal trekkes med i arbeidet, sier Schlaupitz.

Det er viktig at utbygging av høyhastighetsbaner ses i sammenheng med de baneutbyggingene som skal gjøres rundt de store byene og i IC-trianglet på Østlandet på kort og mellomlang sikt. Det er også viktig å se utbygging av jernbane i sammenheng med behovet for utbygging av veger og flyplasser.

– Det ser ut som om dette nå er ivaretatt, og at Stortingets krav om en minste hastighetsstandard på 250 km/t for nye strekninger er forstått, påpeker Schlaupitz.

Utbyggingskostnader og finansiering er et sentralt spørsmål i jernbanedebatten.
– Vi håper utredningsarbeidet vil gå i dybden på alternative finansieringsformer, som synliggjør potensialet for alternativ finansiering, og som gjør det mulig å bygge ut lange strekninger sammenhengende, uavhengig av årlige bevilgninger av Stortinget, sier Schlaupitz.

– Det er også bra at utredningsarbeidet skal kartlegge natur- og klimakonsekvenser grundig. Naturvernforbundet innehar her en verdifull kompetanse. Vi bidrar gjerne slik at utredningsarbeidet blir best mulig, avslutter Schlaupitz.