Tydelig nei til monstermaster

Folkeaksjonen Bevar Hardanger stilte foran Stortinget i dag med et tydelig nei til monstermaster i Hardanger. – Vi finner oss ikke i rasering av Norges naturarv for at Statnett skal få det som de vil.

Det sa leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund i en appell til et par hundre ivrige aksjonister som var møtt opp. I fem år har lokalbefolkningen rundt Hardangerfjorden og på Vestlandet kjempet mot en 90 kilometer lang kraftlinje fra Sima til Samnanger. I stedet for bygging av gigantiske kraftmaster, ønsker de at den legges i jord og sjø. Statnett fikk konsesjon til å bygge linjen i 2008. Avgjørelsen er påklaget og ligger nå til behandling hos olje- og energiminister Terje Riis-Johansen.

– Si nei til Riis-Johansen
– Vi trenger alle deres hjelp til å si klart ifra; vi trenger alle deres hjelp til å bli hørt, og vi trenger alle deres stemmer til å gi beskjed til Terje Riis-Johansen og til regjeringen at nok er nok! Vi finner oss ikke i rasering av Norges naturarv for at Statnett skal få det som de vil. Vi finner oss ikke i en ødeleggelse av skogområder og beitemarker for at kraftselskapene skal spare penger, sa Haltbrekken, som oppfordret alle til å gå inn på www.bevarhardanger.no og gi klar beskjed til Riis-Johansen.

Fikk støtte fra Erna Solberg
Norges Naturvernforbund står sammen med Folkeaksjonen i Hardanger, Turistforeningen, WWF, FRIFO og Norges Jeger og Fiskerforbund i denne saken. Aksjonistene fikk også støtte fra Høyres partileder Erna Solberg.
– Høyre er imot dette luftspennet. Vi mener at hver enkelt av oss kan være med på å betale litt mer på nettariffen for å bevare den vakre naturen i Hardanger, sa Solberg.

Reklamefilm på TV2
Den som har sett på TV2 i det siste har kanskje fått med seg TV-reklamen som folkeaksjonen står bak. I filmen sitter Bjarte Hjelmeland, teatersjef på Den Nationale Scene i Bergen, under en gigantisk kraftlinjemast og forteller at olje- og energiminister Terje Riis-Johansen snart skal avgjøre om det nasjonalromantiske Hardanger, internasjonalt anerkjent som et av verdens vakreste landskap, er en saga blott. Reklamen har allerede vekket oppsikt som et brudd på politisk reklame på TV.

Se filmen på Youtube her: http://www.youtube.com/watch?v=e6XxPpJT0_E&feature=player_embedded

– Løpet er ikke kjørt
Vi skal ikke la Statnett fortelle oss at løpet er kjørt! Det finnes alltid alternativer til rasering av vakker norsk natur, og i denne saken er alternativene ikke bare åpenbare, men til og med bedre! Vi kan bygge sjøkabel, og minimere inngrepene i naturen. Det koster knapt mer enn reiselivsnæringen tjener der hvert eneste år, sa Haltbrekken.