Fortsatt store atom-utfordringer i Russland

En ny undersøkelse fra Riksrevisjonen slår fast at norskfinansierte tiltak til sikring og opprydding av radioaktive kilder og avfall har ført til en forbedring. Men det er fortsatt en betydelig risiko for radioaktiv forurensing i Nordvest-Russland hvor noen av verdens farligste atomreaktorer ligger.

– Norge må øke presset på russiske myndigheter slik at det satses på langsiktige løsninger, sier Audun Randen Johnson, prosjektansvarlig i Norges Naturvernforbund.

Riksrevisjonens undersøkelse viser at tiltak finansiert med norske midler i all hovedsak er gjennomført som planlagt. Dette gjelder blant annet styrking av sikkerheten ved Kola atomkraftverk og opprydding av brukt kjernebrensel og radioaktivt avfall i den nedlagte marinebasen i Andrejevbukta. Riksrevisor Jørgen Kosmo er allikevel bekymret for situasjonen. Det er fortsatt uklarheter knyttet til kapasiteten for langtidslagring og håndteringen av annet miljøfarlig avfall.

De eldste atomreaktorene må stenges
Ifølge undersøkelsen har sikkerheten ved Kola atomkraftverk blitt bedre, men det er ikke grunnlag for å si at dette skyldes de norskfinansierte tiltakene. Tidligere har Riksrevisjonen pekt på at de norske tiltakene kan bidra til forlenget drift av reaktorene.

De eldste russiske atomreaktorene må stenges. Reaktorene regnes blant de farligste i verden, og kan aldri oppgraderes til vestlige sikkerhetsstandarder, sier Johnson.

De eldste reaktorene ved Kola atomkraftverk og Leningrad atomkraftverk i nærheten av St. Petersburg, har passert sin anbefalte levetid på 30 år. Norges Naturvernforbund arbeider sammen med russiske miljøorganisasjoner for at det skal utarbeides planer for stenging av reaktorene. Slike planer finnes verken for Kola eller Leningrad atomkraftverk. Det er heller ikke satt av penger til prosessen. Arbeidet med å få på plass en plan og tilstrekkelig finansiering til nedstenging må starte umiddelbart.

Usikkert varslingssystem til Norge ved atomulykke
I Riksrevisjonens undersøkelse kommer det også frem at det ikke er tilfredsstillende overvåking og utveksling av informasjon om radioaktiv forurensing. Etter Riksrevisjonens vurdering er det knyttet usikkerhet til om alle hendelser i Russland blir varslet.

– Det er skremmende og uholdbart at det ikke varsles om alle hendelser som har betydning for Norge. Radioaktive ulykker og forurensing i Russland kan få vesentlige konsekvenser for helse, sikkerhet og miljø i Norge. Varslingssamarbeidet med Russland må forbedres, sier Johnson.