– Klimagassutslippene vil gå ned

Med regjeringen Solberg vil norske klimagassutslipp gå ned. Det sier Norges nye klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft (H) til Natur & miljø.

Erna Solberg holder en tale med politikere i bakgrunnen

Statsminister Erna Solberg presenterte i dag mannskapet som skal styre Norge de fire neste årene. Etter å ha vært hos kongen, kom regjerngsmedlemmene ut på baksiden av Slottet for å møte pressen og ta imot gratulasjoner fra de mange fremmøtte. Vi fikk noen korte kommentarer fra den nye klima- og miljøministeren.

– Hvilke saker blir viktigst for deg som miljøvernminister?

– Jeg skal være med å realisere regjeringens plattform for miljøpolitikk, men jeg vil ikke gå inn på konkrete saker nå. Det får vi komme tilbake til.

– Vil klimagassutslippene i Norge bli redusert med regjeringen Solberg?

– I regjeringens plattform står det at klimaforliket skal følges opp, det er en viktig sak for oss. Det er et mål for denne regjeringen at klimagassutslippene i Norge skal gå ned.

Utnevnelsen av Tine Sundtoft som statsråd kom overraskende på de fleste. Hun var ikke blant kandidatene som ble nevnt i spekulasjonene rundt ministerposten i dagene før utnevnelsen. Sundtoft kommer fra stillingen som fylkesrådmann i Vest-Agder. Ønsket om å få inn en representant fra Agder og å øke kvinneandelen i regjeringen skal ha vært blant årsakene til at Sundtoft ble valgt.

Den nye miljøvernministeren ble ikke møtt med jubel fra miljøbevegelsen. Marius Holm fra miljøstiftelsen Zero var tidlig ute og uttrykte skepsis til valget av Sundtoft. Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken har ingen kommentarer til spørsmålet om han er skuffet over at det ikke ble en tyngre og mer profilert miljøvernminister.

– Vi kjenner henne ikke, men vi har tenkt å bli kjent med henne. Jeg håper vi har fått en handlekraftig miljøvernminister, sier Haltbrekken.

Naturvernforbundet har store forventninger til den nye regjeringens miljøpolitikk.

– Etter forrige klimaforlik gikk Høyre ut og sa at de dro den rødgrønne regjeringen i riktig retning, slik at vi fikk et mer ambisiøst klimaforlik. Vi har nå store forventninger til at Høyre skal fortsette å dra norsk klimapolitikk i riktig retning, sier Haltbrekken.

Noe av det første regjeringen Solberg gjør er imidlertid å flytte planavdelingen fra Miljøverndepartementet til Kommunaldepartementet. Det er ikke et skritt i riktig retning, ifølge Haltbrekken.

– Det er mildt sagt et paradoks. Plan- og bygningsloven har vært Miljøverndepartementets viktigste verktøy i miljøkampen. Med det har de for eksempel kunnet stanse kjøpesentre som vil øke biltrafiikken og utbygging i sårbare områder. Vi er sterkt mot flyttingen av planavdelingen, sier Haltbrekken.