821 nye medlemmer på 5 dager

Etter at Næringsdepartementet ga tillatelse til gruvedrift ved Repparfjorden, har 821 personer meldt seg inn i Naturvernforbundet. – Vi opplever en voldsom tilstrømming, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Repparfjorden blomster fjell

Torsdag 14. februar ga Næringsdepartementet driftstillatelse til Nussirs kobbergruve i Kvalsund i Finnmark, stikk i strid med miljøfaglige og reindriftsfaglige råd. Gruveselskapet planlegger å dumpe to millioner tonn tungmetallholdig gruveslam årlig i fjorden. Driften er ventet å vare i 20 år.

Utslippet av gruveavfall vil ramme de gode bestandene av torsk, sei, sild, hyse, kveite og flyndre, i tillegg til å kunne ta knekken på laksen i Repparfjordelva, ei av Norges beste lakseelver. Tillatelsen gis til tross for at Repparfjorden er en såkalt «nasjonal laksefjord» og dermed skal ha spesialbeskyttelse for å ta vare på en landets viktigste laksebestander.

– Det har kokt på sosiale medier. Vi har fått utrolig mye støtte. Det er ingen tvil om at denne saken opprører folk, og mange melder seg inn for å stå sammen med oss i denne kampen. Vi kan ikke bruke en ren fjord som avfallsplass for giftig gruveslam, sier Ask Lundberg.

160 000 til Natur og Ungdom
Mandag startet Naturvernforbundet en innsamling til støtte for Natur og Ungdoms kamp mot sjødeponiet. Tirsdag morgen hadde det kommet inn mer enn 160 000 kroner fra mer enn 700 givere.

I løpet av de siste dagene har hundrevis av mennesker kommentert saken under Naturvernforbundets poster i sosiale medier. De aller fleste markerer sterk motstand mot sjødeponiet.

Ny miljøbølge?
– De siste månedene har vi opplevd et stort engasjement i flere miljøsaker. Jeg tror Klimapanelets siste rapport var en oppvekker, og den svenske miljøaktivisten Greta Thunberg har inspirert mange. I forrige uke kom nyheten om massiv insektdød. Folk er bekymret, og de krever at vi tar langt bedre vare på naturen enn det vi gjør akkurat nå, sier Ask Lundberg.