Lag et kulturarrangement

Åpne arrangement om filmer, bøker eller andre kulturuttrykk kan samle og engasjere, og er en hyggelig måte å bli kjent på.

klesbyttedag
Gjenbruks-moteshow som startpunkt for en samtale om forbruk?

Vi heier på de mange i kultursektoren som bidrar i klima- og naturkampen! De er en del av vår folkebevegelse, og gjennom å alliere oss med dem kan vi vise fram bredde –i tema vi er opptatt av, i arbeidsmetode og i hvem som støtter oss. Ei filmvisning, et bokbad eller ei kunstutstilling kan være en fin arena for å vise fram Naturvernforbundet og våre kjernesaker.

Tips for vellykkede kulturarrangement

• Tør å ta kontakt med kulturaktører, det er mange som setter pris på oss!
  • Kan temaet vinkles mot noe dere kan få aktivitetstilskudd for?
  • Velg lokaler som egner seg og er tilgjengelig for alle
  • Mobiliser godt:
    • Lag et Facebook-arrangement og inviter bredt
    • Prøv å få omtale i avisa
    • Inviter medlemmer
  • Utnytt arrangementet til rekruttering (gode tips her!)

Arranger visning av The Oil Machine!

I 2023 inviterte Naturvernforbundet til visninger av filmen The Oil Machine flere steder i landet, i samarbeid med skaperne av filmen. Etter gode erfaringer i Oslo, Stavanger og Tromsø tilbyr de nå lokallag over hele landet å vise filmen gratis. Et tips fra høstens visninger er å legge opp til en panelsamtale eller diskusjon med salen etter filmen.

Filmen vil være tilgjengelig for visning fra nyttår til juni 2024. Er dere interessert? Bruk interesse-skjema under eller ta kontakt med sekretariatet ved klimarådgiver Anette Bruer Stepanoski på abs@naturvernforbundet.no

Om filmen

Panelsamtale etter visning av The Oil Machine i Tromsø høsten 2023.

The Oil Machine er en prisvinnende dokumentarfilm som gjennom stemmene til ulike interesser utforsker omstillingen vekk fra olje og gass i UK. Filmen har vært på turné til flere internasjonale filmfestivaler og fått ros for å legge opp til en god debatt om framtiden til olje- og gassindustrien. Filmen er på engelsk, men norsk teksting tilbys.

Bokbad: Fem forfattertips

Hvert år utgis mange bøker om tema Naturvernforbundet engasjerer seg i. Her er en liten inspirasjonsliste!

Andreas Liebe Delsett: Leve havet. Olja, fisken og framtida i Lofoten, Vesterålen og Senja

Historien om Folkeaksjonen Lofoten, Vesterålen og Senja og hvordan en tett allianse mellom fiskere, miljøvernere og lokalsamfunn vant over oljeindustrien. Naturvernforbundet var med å starte opp Folkeaksjonen, og vi var med på å legge den ned –fordi saken er vunnet: LoVeSe er evig oljefri! Et bokbad om kampen kan dykke ned i hvordan vi kan vinne med alliansebygging og gode argumenter.

Anka Ryall: Hanna Resvoll-Holmsen – en arktisk pioner

Botanikeren Hanna Resvoll-Holmsen (1873–1943) var en begavet formidler, en entusiastisk plantefotograf og en tidlig stemme i kampen for bevaring av natur. Hanna Resvoll-Holmsen er også en del av Naturvernforbundets historie. Det er inspirerende å høre om hva våre forgjengere fikk til, og Hanna Resvoll-Holmsen var et fyrverkeri flere bør få høre mer om.

Martin Eggen: Uten fugler blir ikke livet det samme

Hva skjer med fuglene i Norge? Hvorfor blir det færre og færre av dem, hvorfor har noen forsvunnet helt enkelte steder, mens andre har blitt vanligere? Denne boka forteller om store endringer som har skjedd i fuglefaunaen på få år. Det er tydelig at temaet engasjerer, for Martin Eggen har reist på turné blant mange lokallag og fylkeslag i Naturvernforbundet allerede.

Beate Bursta: Kofta og jeg. Om å tråkle sammen sjøsamisk familiehistorie

Den sjøsamiske forfatteren Beate Bursta forsøker å komme nærmere sin egen fortiede sjøsamiske bakgrunn, og utforsker hvordan det å bære kofte kan bidra til en sterkere samisk tilhørighet. Samisk rettighetskamp og miljøkamp går hånd i hånd i mange saker, som Fosen-saken og gruveplanene ved Repparfjord. Også den historiske Alta-saken har fått ny oppmerksomhet med storfilmen La elva leve. Et bokbad om samisk identitet kan utforske båndet mellom miljøbevegelse og samisk bevegelse.

To kvinner i kofte prater sammen, sittende i hver sin lenestol. I forgrunnen ser vi omslaget på ei bok: Kofta og jeg.
Bokbad i Alta med Beate Bursta. Foto: Kjell M. Derås.

Hanna Støstad: Eventyrlige dyr. Hvorfor gjør dyrene så mye rart?

En øgle som flyr, en edderkopp som danser, en reke som knipser. I dyreverdenen er det mange raringer! I denne boka forklarer biolog Hanna Nyborg Støstad hvordan evolusjonen fungerer, på en enkel måte. Denne boka er skrevet for barn mellom 6 og 12 år, og kan danne ramme for et hyggelig familievennlig arrangement.