Bjørgvin-biskopen støtter Naturvernforbundets krav

Regjeringen må se på om en storstilt satsing på energieffektivisering kan gjøre de planlagte kraftmastene i Hardanger overflødige, mener Naturvernforbundet. I helgen gikk Biskop i Bjørgvin bispedømme Halvor Nordhaug ut og stilte seg bak dette kravet.

Rikke Hansen - journalist i Naturvernforbundet

Bjørgvin-bispen har nølt med å kaste seg inn i sommerens politiske thriller, men tar nå bladet fra munnen og støtter det han kaller en tredje vei i debatten om energiforsyning til bergensområdet, melder Vårt Land.

Naturvernforbundet sendte i starten av august et brev til regjeringen der de ba regjeringen om å ikke bare utrede muligheten for sjøkabel også må se på muligheten for å gjøre noe med kraftforbruket, som er årsaken til at mastene trengs. Til Vårt Land forteller Nordhaug at de vestlandske fjordlandskapene er «helt unike og noe vi forvalter på vegne av kommende generasjoner.»

– Jeg mener det ligger i forlengelsen av det engasjementet kirken har hatt når det gjelder behovet for reduksjon i energiforbruket. Det viktigste er å redusere bruk av fossilt drivstoff, men det totale energiforbruket bør også ned, sier Bjørgvin-biskopen og viser til brevet Naturvernforbundet har sendt regjeringen. I praksis betyr dette at han ber regjeringen vente med byggingen av master til et slikt tredje alternativ er utredet.

Leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken er glad for støtten fra biskopen. Han håper regjeringen følger opp kravet og vurderer om man i steden for å bruke en milliard på ny kraftlinje, kan bruke den på å effektivisere produksjon og bruk av energi i regionen.

– Vi vil også kreve at den planlagte byggestarten utsettes til utredningene er ferdige. Å sette i gang byggingen i høst, slik regjeringen har planlagt, undergraver tilliten til utredningene, sier Haltbrekken.

Naturvernforbund-lederen sier at selv om slaget om mastene langt fra er vunnet, er han optimist og at han er glad for det store engasjementet i saken.

Det er ingen grunn til å forskuttere seieren, men det at man har tvunget regjeringen ti å gjøre nye vurderinger er en ny mulighet for oss og et resultat av målrettet arbeid fra mange engasjerte både i Hardanger og i resten av landet. Nå må vi fortsette å stå på for å bevare Hardanger-naturen og vi må fortsette å jobbe for at enda flere engasjerer seg i saken, sier Haltbrekken.