Bra bysatsing, men store utslipp og naturinngrep fra motorveibygging

Regjeringen vil bruke mye penger på de miljøriktige transportformene i de store byene, i tillegg til økt satsing på jernbane. Men stor utbygging av motorveier gir økte utslipp, naturinngrep og mer matjord under asfalt.

– Vi kan få store reduksjoner i helseskadelig luftforurensning og utslippene av klimagasser i de store byene gjennom den kraftige satsingen på kollektivtrafikk, sykling og gange som regjeringa legger opp til. Men dette forutsetter at byene gjør sin del av jobben, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Nasjonal transportplan legger opp til at det skal forhandles fram nye avtaler mellom staten og byområdene, som tar utgangspunkt i at personbilbruken ikke skal vokse. Dette skal gjøres før det kan gis penger til storbyene.

– Da blir det inkonsekvent av regjeringen å legge til rette for mer trafikk ved å starte bygging av bl.a. ny E 18 mellom Oslo og Asker, til flere titalls milliarder, før slike avtaler er på plass, påpeker Haltbrekken.

Den nye transportplanen innebærer mer penger til jernbanen.

– Det er en gledelig økning i satsing på jernbane. Men fortsatt er satsingen på nye store veier langt sterkere, noe som fører til mer trafikk, mer forurensing og som vil ødelegge viktige naturområder og legge dyrka mark under asfalt, sier Haltbrekken.