Cermaq må rydde opp i tvilsom fiskeoljehandel

Statseide Cermaq handler fiskeolje fra Vest-Sahara, et land Norge ikke skal drive næringsvirksomhet med. – Handelen må stoppes og hele forhistorien må granskes, krever Naturvernforbundets fiskerirådgiver Gunnar Album. Nå følger næringsminister Trond Giske opp kravet, og ber Cermaq rydde opp.

Dagbladet.no 22.3.2010:
– Rydd opp Giske!
Miljøvernere vil ha full granskning av Vest-Sahara-handel.

Dagbladet.no 22.3.2010:
Handler i strid med egne retningslinjer.
Statlige selskaper kjøper fiskeolje fra Vest-Sahara, noe regjeringen fraråder.

Om bærekraftig fiskefor på EWOS sitt nettsted.

Fiskerirådgiver i Naturvernforbundet Gunnar Album.

I tråd med Naturvernforbundet sine krav, ber nå Cermaqs eier Næringsdepartementet om at selskapet rydder opp.

Gjennom sporing av lasteskip har Naturvernforbundet bidratt til å avsløre statseide EWOS sine kjøp av fiskeolje fra okkupert Vest-Sahara.

EWOS, som er et datterselskap av Cermaq der staten eier 43% av aksjene, innrømmer at denne importen kan være i strid med Utenriksdepartementet sine retningslinjer.

Betydelige mengder fiskeolje importeres
– Importen av olje fra okkupert Vest-Sahara til fiskefor kan være så stor som 20 000 tonn, nær 10% av all import av fiskeolje til Norge, sier Naturvernforbundets Gunnar Album. Norge er storimportør av fiskeolje på grunn av forbehovet i lakesoppdrett.

– Vi reagerer sterkt på importen. Dette er handel med et område som er okkupert og som Norge har vært klare på at vi ikke skal handle med. sier Album.

«Vet ingenting»
Det viser seg også ifølge Album at EWOS ikke har kontroll på sine innkjøp:
– På spørsmål om hvor mye de kjøper fra landet svarer Peter Hagen i EWOS at ”det vet han ingenting om», forklarer Album.

Men ifølge EWOS’ egne retningslinjer kreves det ”(…) at leverandørene kan tilby tilfredsstillende og systematisk sporingsdokumentasjon på fisken som inngår i mel- og oljeproduksjonen.”

– Dette er altså stikk i strid med hva selskapet ellers påstår, sier han.