Dagsverk til ungdom fanget i oljekatastrofe

Natur og Ungdom og Naturvernforbundet gikk til topps i årets Operasjon Dagsverk 2017. Utdanningsprosjektet vil støtte ungdom som er rammet av oljesøl i Nigeria.

oljekatastrofe olje ødeleggelse forurensning røyk trist

– Takket være Operasjon Dagsverk vil ungdom fanget i verdens største oljekatastrofe endelig få muligheten til en bedre framtid! Vi har jobbet i mange år med de katastrofale ødeleggelsene fra oljen i Nigerdeltaet. Vi er utrolig glade og takknemlige over tilliten som elevene har gitt til oss, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Representanter fra skoler over hele landet stemte prosjektet til topps på elevtinget 6. mars. Leder i Natur og Ungdom Ingrid Skjoldvær mener det ikke er tilfeldig at ungdom valgte en miljøsak i årets OD prosjekt.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med den nigerianske miljøorganisasjonen Environmental Rights Action (ERA) og deres ungdomsorganisasjon. Du kan lese mer om deres arbeid her.

Se video om oljesølet i Nigeria.

– Engasjementet for klima og miljø er stort og økende blant ungdom i Norge. I Niger-deltaet har forurensning fra Shell og andre internasjonale oljeselskaper ødelagt livsgrunnlaget til ungdommene. Drikkevannet er forurenset og mange steder går det ikke lenger an å dyrke mat. Det er klart at elevene synes det er urettferdig, og jeg er utrolig glad for at norske elever ønsker å jobbe sammen med ungdom i Nigeria for å rydde opp i denne miljøkatastrofen.

Leder for Hovedkomiteen i Operasjon Dagsverk, Sandra Skiaker er også godt fornøyd med årets prosjekt.

– Norske elever har tatt en skikkelig god beslutning! Jeg er stolt og gira for å få jobbe med Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og ungdom i Nigeria, sier Skiaker.

Les mer om prosjektet

For mer info: