Derfor sier Naturvernforbundet nei til søndagsåpne butikker

Naturvernforbundet mener at vi trenger lavere forbruk, ikke høyere, at vi trenger tid til søndagsturer med familien, ikke mer tid på kjøpesentrene og at vi trenger en felles fridag for alle.

Barn og voksen som mater måkerFoto: Jo Straube / Naturvernforb

Seks dager i uka kan vi bruke på shopping og arbeid. Én dag i uka er annerledes. Søndag er en dag for mindre forbruk, mer avslapping, for friluftsliv, naturglede og frivillighet.

Saken om søndagsåpne butikker har satt rekord i antall høringssvar til departementet, og engasjementet for å beholde søndagen som fridag har vært enormt.
Bedrifter, arbeidsgivere, næringslivet, fagbevegelsen, frivillige organisasjoner, kommuner og ikke minst enkeltpersoner har sagt et tydelig NEI til søndagsåpent, og JA til å beholde hviledagen!

Derfor sier Naturvernforbundet nei til søndagsåpne butikker

Handlefri
Vi trenger ikke flere dager med shopping og økt forbruk. Søndagsåpent føre til at flere vil handle på store kjøpesentre og storbutikker. Dette fører til mer bilkjøring og butikkdød i distriktene og bykjernene. Søndagsåpnet gjør også at flere butikker må holde åpent, noe som fører til økt energibruk.

Friluftsliv og frivillighet
Søndag er en dag for frivillig arbeid og mange bruker den til helsebringende firluftsliv.

Redusert forurensning
Folk drar oftere og handler, og flere må reise til jobb. Det vil være de store kjøpesenterne som tjener på søndagsåpent – mens distrikstbutikkene og den lille nærbutikken din vil tape. Les flere argumenter mot søndagsåpne butikker hos Søndagsalliansen.

Her kan du se bilder merket med #minsøndag, over hva man kan bruke søndagen til utenom å handle