Energisparing som løsning for Hviterussland

Russland har stanset gassleveransene til Hviterussland. Sammen med lokale partnere i Hviterussland har Naturvernforbundet i flere år arbeidet med energisparing. Dette vil kunne sikre store kutt i klimagassutslippene. Samtidig er hviterussiske myndigheter svært interessert i energisparing for å bli mindre avhengig av russisk gassimport.

Statsselskapet Gazprom har kuttet gassleveransene til Hviterussland med 30 prosent i påvente av at Hviterussland tilbakebetaler gjeld for tidligere gassleveranser. Gazprom vil kutte leveransene med 85 prosent om selskapet ikke mottar mer av gjelden.

I Hviterussland er interessen stor for energisparing da myndighetene lenge har ønsket å redusere gassavhengigheten til Russland. En stor del av Hviterusslands energiforbruk stammer fra russisk gassimport.

Naturvernforbundet har i en årrekke arbeidet med konkrete energispareprosjekter i Hviterussland. I dag samarbeider Naturvernforbundet om energisparing med 400 skoler i alle deler av Hviterussland.

I tidligere sovjetland er mulighetene for energisparing svært store. Derfor samarbeider vi med miljøbevegelsen og undervisningssektoren i Hviterussland for å sikre storstilt energisparing, sier Anders Haug Larsen i Naturvernforbundet.

Les mer om energispareprosjektene i Hviterussland her og her.