Fem utfordringer til ny klima- og miljøminister

Naturvernforbundet ønsker Andreas Bjelland Eriksen velkommen som ny klima- og miljøminister og ser fram til et godt samarbeid. – Vi ønsker Bjelland Eriksen lykke til med en utrolig viktig jobb, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet. Han har fem utfordringer til den nye ministeren.

Lederen av Naturvernforbundet Truls Gulowsen i naturenFartein Rudjord

Naturvernforbundet har store forventninger til den nye klima- og miljøministeren. Her er sakene han nå bør ta tak i:

▪ Følg opp FNs naturavtale for å sikre naturmangfoldet.
▪ Ikke åpne for utvinning av havbunnsmineraler før konsekvensene er bedre utredet.
▪ Strengere regulering av skogbruket
▪ Storsatsning på energieffektivisering av norske bygg.
▪ En nasjonal transportplan som faktisk er grønn.

Den 16. oktober troppet Jonas Gahr Støre opp til statsråd på Slottet med nytt mannskap. Blant de nye statsrådene var Andreas Bjelland Eriksen (Ap), som kommer fra en delt stilling som statssekretær i Olje- og energidepartementet og Statsministerens kontor.

– Bjelland Eriksen virker genuint opptatt av å få til klimakutt og grønt skifte, og har åpenbart Støres tillit som statssekretær på statsministerens kontor. Vi håper det gir nye muligheter for gjennomslag i miljøsaken, sier Gulowsen.

Naturvernforbundet mener at Espen Barth Eide har gjort en god innsats, men synes ikke han oppnådde nok for naturen og klimaet.

– Barth Eide har svært god kunnskap på miljøfeltet, men vi er skuffet over hans gjennomslag internt i regjeringen, sier Gulowsen.

Bjelland Eriksen er født i 1992 og kommer fra oljebyen Stavanger. Han er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og Università Bocconi (2012-2017), og har også studert 1.-3. avdeling jus ved Universitetet i Oslo.