Flom og skogbranner – bevis på klimaendringer?

Dramatiske naturkatastrofer i Russland og Pakistan har preget nyhetsbildet i sommer. Nå påpeker politikere som Russlands president og USAs utenriksminister at vi begynner å se bevisene på det klimaforskerne lenge har advart mot. – Enkelthendelser kan aldri utelukkende tilskrives klimaendringer, men denne sommerens tragiske naturkatastrofer viser likevel alvoret i klimatrusselen, sier Yngvild Lorentzen i Naturvernforbundet.

Dagbladet.no:
Kobler katastrofene til klimaendringer (25.8.2010)

America.gov:
Secretary Clintons Interview with Anwar Iqbal of Dawn TV (19.8.2010)

kremlin.ru:
President Medvedevs tale til det russiske sikkerhetsrådet (4.8.2010)

– Det er ikke for å tegne skremmebilder at vi mener det er grunn til å se naturkatastrofene i lys av klimaforskernes advarsler. Men vi er nødt til å ta på alvor at antallet alvorlige naturkatastrofer øker.

Leder for Naturvernforbundets internasjonale avdeling Yngvild Lorentzen

I Pakistan har flommen gjort 4 millioner mennesker husløse, og 1500 er meldt omkommet. FNs generalsekretær har sagt at flommen er den verste katastrofen han har sett.

Samtidig har Russland blitt rammet av omfattende skogbranner som følge av ekstrem hete. Her mistet 50 mennesker livet.

Det er ikke bare Naturvernforbundet som mener at denne typen katastrofer bør ses som et varsku i møte med klimaendringene.  Blant annet skriver Verdens meteorologiorganisasjon i en pressemelding at det ekstremværet vi nå opplever, er helt i tråd med de konsekvensene av klimaendringer som FNs klimapanel har varslet.

Også Russlands president Medvedev og USAs utenriksminister Hillary Clinton har satt katastrofene i sammenheng med et klima i endring.

– Du kan ikke vise til en spesifikk katastrofe og si hva den var forårsaket av. Men vi endrer klimaet på jorden, sa USAs Utenriksminister Hillary Clinton sier i et intervju med den Pakistanske TV-kanalen Dawn TV.

Hun påpekte at denne type katastrofer er i tråd med hva klimaforskerne har advart mot:

– Jeg tror dessverre prognosene om mer naturkatastrofer ser ut til å slå til, sa Clinton i intervjuet.

I 2008 kom Russlands meteorologiorganisasjon Roshydromet med en rapport som særlig trakk frem faren for skogbranner i Russland. I august gjorde også Russlands president Medvedev koblingen mellom skogbrannene og klimaendringer:

– Ingen av oss kan si hvordan neste sommer blir. Varslene om hva som kommer varierer mye. Alle snakker om klimaendringer nå. Uheldigvis er det vi nå ser i våre sentrale regioner beviser på en slik global klimaendring fordi vi aldri før i vår historie har hatt slikt vær. Dette betyr at vi må endre måten vi arbeider på, sa Medvedev til det russiske sikkerhetsrådet.

Leder av Naturvernforbundet internasjonale avdeling, Yngvild Lorentzen, forteller at både flommer og naturkatastrofer har vært del av klimaforskernes advarsler om hvilke naturkatastrofer vi kan ha i vente i møte med et endret klima.

– Det er ikke for å tegne skremmebilder at vi mener det er grunn til å se naturkatastrofene i lys av klimaforskernes advarsler. Men vi er nødt til å ta på alvor at antallet alvorlige naturkatastrofer øker, og at dette understreker behovet for at vi både som verdenssamfunn, enkeltland og folk tar klimaendringene på alvor, sier Lorentzen.