Gjenvalgt Haltbrekken lover oljekamp

Det finnes ikke små miljøseiere, det finnes bare mange viktige seiere – og vi skal få mange av dem de neste årene. Det sa Lars Haltbrekken, da han i dag ble gjenvalgt som leder i Naturvernforbundet. Sammen med nyvalgt nestleder, Ingeborg Gjærum, lover han forsterket innsats mot norsk oljeindustri.

Lars og Ingeborg

Landsmøtet i Naturvernforbundet, som har vært holdt på Hamar denne helgen, ble i dag avsluttet med gjenvalg av leder Lars Haltbrekken. Haltbrekken har ledet organisasjonen de siste seks årene, og sier han gleder seg til fortsatt arbeid for norsk natur.  Nå vil han kaste seg inn i valgkampen for å sikre miljøengasjerte politikere plass i norske kommunestyrer og fylkesting.

–          Det finnes mange miljøengasjerte politikere ute, de må stemmes inn og heies frem! Det er et stort potensial for å få kuttet klimagassutslipp i norske kommuner, og det er lokalt i hele landet at den store dugnaden for å ta vare på norsk natur må gjøres, sier Haltbrekken.

I løpet av landsmøtet har både miljøvernminister Erik Solheim og olje- og energiminister Ola Borten Moe vært på besøk hos Naturvernforbundet, og organisasjonen har sagt klart fra at de forventer at den rødgrønne regjeringen bruker de to neste årene med Stortingsflertall på å sikre flere områder av norsk natur mot ødeleggelse, og ikke minst å få kontroll over voksende norske klimagassutslipp.

Ny nestleder

Med seg i ledelsen for Norges største miljøorganisasjon, får Haltbrekken tidligere leder i Natur og Ungdom, Ingeborg Gjærum.  Hun sier hun gleder seg til å fortsette arbeidet for et mer miljøvennlig Norge, og lover kamp mot oljeboring i nye havområder.

–          Naturvernforbundet var viktige i kampen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja og vi skal stå på for at regjeringen tør sette ned foten for Norges største forurenser også andre steder langs kysten vår. Det kan ikke lenger være slik at de som forurenser mest og som har aller best råd, skal være dem som slipper billigst unna i klimadugnaden, sier Ingeborg Gjærum, som til daglig er student i Trondheim.