Samler bygda – splitter partiene

Lørdag var det fest i Vevring i Sogn og Fjordane – i bygda med 300 innbyggere klarte den lokale aksjonsgruppa mot gruveavfallsdeponi i Førdefjorden å samle over 200 til festmat, fagseminar og politisk debatt.

Hummer, steinbitkaker, kveitepasta, sjøkreps, torskegryte, sild med fruktsalat, krabbe, fiskesuppe og andre herligheter stod på menyen da det var Fjordfiskarens festbord på kaia i Vevring. Naturvernforbundets lokallag har stått på for å få oppmerksomhet om det som kan gå tapt om området blir brukt som gruvedeponi.

–  Overveldende, sier en glad Anne-Line Thingnes Førsund om oppmøte lørdag. En enorm dugnadsinnsats der rundt 30 personer (10 % av bygda) har stått på for å lage mat, sette opp telt og mobilisere for Førdefjorden og mot dumping av gruveavfall i sjøen rett utenfor Vevring.

Enighet på tvers av partiblokkene

Vevring kjemper sin livs kamp for å hindre at fjorden utenfor skal benyttes som en diger, undersjøisk søppelplass. Saken har splittet de politiske blokkene lokalt.

–  Venstre lover å kjempe sammen med dere, ropte en entusiastisk Sveinung Rotevatn fra panelet, førstekandidat for Venstre i Sogn og Fjordane. SV stemte i. – Vi vil ikke svikte Vevring, proklamerte spreke Vibeke Johnsen, førstekandiat for SV i fylket, som nettopp hadde tatt en svømmetur i Førdefjorden til støtte for saken.

Venstre, SV, Rødt og Krf hadde alle en ganske enkel jobb i partidebatten, da de alle var enige både med seg selv, hverandre og salen om at planene om gruvedrift i Engebøfjellet – og dumping av millioner av tonn med gruveavfall i Førdefjorden,  var en dårlig ide.

Arbeiderparti-veteran trosser partiet

Verre er denne saken for Høyre, Arbeiderpartiet, Frp og Senterpartiet. – Lokalt støtter vi planene, sa Erlend V. Herstad fra Senterpartiet. – Men nasjonalt er vi litt mer skeptiske. For Arbeiderpartiets representant var partiets standpunkt.

– Jeg har vært Arbeiderpartimann i 50 år, sa Johs B. Thue i sin appell tidligere på dagen. Men her taler jeg makta midt imot det er galskap å godta at fjorden brukes som avfallsplass!

Også Høyre har vært splittet. Da saken ble behandlet i kommunstyret våren 2011, stemte den ene Høyrerepresentanten nei til forslaget.

Naturvernforbundet sentralt og lokalt fortsetter å legge press på politikerne for å verne Førdefjorden.

– Kampen om gruveavfallsdeponi i Førdefjorden blir viktig for Naturvernforbundet i valgkampen, sier leder Lars Haltbrekken.