Muddersjøroser i Førdefjorden. Førdefjorden er ren og levende, med et rikt mangfold av arter. Foto: Erling Svensen.

Si NEI til gruvedumping i Førdefjorden!

Bli med og si nei til gruvedumping i Førdefjorden! Dumping av opptil 35 millioner tonn med gruveavfall vil ramme livet i Førdefjorden hardt. Send e-post til næringsminister Iselin Nybø og fortell henne hva du mener om saken.

I august klagde Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og elleve andre organisasjoner på driftstillatelsen til Engebøprosjektet. Du kan lese mer om saken her.

Send e-post til næringsministeren

Nærings- og fiskeridepartementet behandler nå vår klage på driftstillatelse til Engebøprosjektet. Bruk dette skjemaet for å fortelle næringsminister Iselin Nybø hva du mener om gruvedumping i Førdefjorden. Det vi har satt inn her er kun et forslag - du kan selv gjøre forandringer i teksten. Meldingen blir sendt direkte til Nærings- og fiskeridepartementet.

#VALG21

Førdefjorden: Et klart nei fra 5 partier til gruvedumping!

13.08.2021 | Sist oppdatert: 14.08.2021

Partiene måtte svare for sine standpunkt til dumping av gruveavfall i norske fjorder da Naturvernforbundet og Natur og Ungdom inviterte til valgkampåpning i Vevring ved Førdefjorden. Heldigvis var det stor overvekt av partier som sa et klart og tydelig nei til gruvedumping. SV, Rødt, MDG, Venstre og Krf lovet å kjempe for en fortsatt sunn og ren fjord!

Kampen for fjordene

02.08.2021 | Sist oppdatert: 02.08.2021

Kampen for å beholde Førdefjorden og Repparfjorden som rene, artsrike fjorder, har lenge vært en av Naturvernforbundets viktigste saker. I årevis har vi fulgt de foreslåtte gruveprosjektene i Engebøfjellet i Sunnfjord kommune og i Nussirfjellet og Ulveryggen i Hammerfest kommune tett. Felles for disse to prosjektene er at det skal benyttes en særs utdatert metode for å kvitte seg med gruveavfallet: det skal dumpes i nærmeste fjord.

Aksjon NU Førdefjorden
Naturvernforbundet ber om hastemøte med statsråder

– Gruvedumpingen må stanses

10.05.2021 | Sist oppdatert: 10.05.2021

– Vi ønsker nå å få satt en stopper for gruvedumping i Førdefjorden. Prosjektet har blitt så endret at tillatelsene må trekkes tilbake, sier Truls Gulowsen, nyvalgt leder i Naturvernforbundet. Etter varsel om ytterligere endringer i gruveprosjektet går Naturvernforbundet nå ut og ber om hastemøte med næringsminister Iselin Nybø og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Løvetannbilete-Førdefjorden2 lite
Naturvernforbundets landsmøte 2021:

Trekk tillatelsen til gruvedumping i Førdefjorden

25.04.2021 | Sist oppdatert: 25.04.2021

Regjeringen må nå trekke utslippstillatelsen til gruvedumping i Førdefjorden! Det er den klare meldingen fra Naturvernforbundets landsmøte, som fant sted denne helgen. Forbundet slår alarm og trapper opp kampen for livet i fjorder og hav.

Førdefjorden 2016
Miljødirektoratet tillater omfattende giftutslipp

– Spiller russisk rulett med Førdefjorden

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Miljødirektoratet tillater utslipp av kjemikaliet SIBX i Førdefjorden i forbindelse Nordic Minings gruvedrift. – Dette er helt uakseptabelt. SIBX er ekstremt giftig for vannlevende organismer. Her spiller Miljødirektoratet russisk rulett med en ren fjord, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Sypute, en nydelig dyprød sjøstjerne med fem korte armer og som i motsetning til andre sjøstjerner er fløyelsmyk lite

E-post-storm mot gruvedumping i Førdefjorden

11.01.2021 | Sist oppdatert: 11.01.2021

Hele 1881 personer har til nå sendt e-post til næringsminister Iselin Nybø (V) og bedt henne om å stanse planene om gruvedrift med dumping av gruveavfall i Førdefjorden.

Løvetannbilete-Førdefjorden2 lite

– Redd Førdefjorden og lokale næringar, Nybø!

07.01.2021 | Sist oppdatert: 07.01.2021

Gruveselskapet Nordic Mining har fått løyve til å drive ope dagbrot i Engebøfjellet og dumpe restmassar, med giftige kjemikaliar, i Førdefjorden. Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og 11 andre miljø-, samt  næringsorganisasjonar har klaga på vedtaket. No har næringsminister Iselin Nybø frå Venstre ein gylden sjanse til å stanse dei miljøskadelege og høgst kontroversielle sidene ved gruveprosjektet ein gong for alle.