Haltbrekken gjenvalgt – Lundberg ny nestleder

Lars Haltbrekken ble gjenvalgt til leder i Naturvernforbundet under landsmøtet som ble avholdt i Sarpsborg i helga. Ny nestleder er Silje Lundberg fra Troms.

Lars Haltbrekken blir med dette den lederen som har sittet lengst i Naturvernforbundets 101 år lange historie.

– Det er svært hyggelig å få fornyet tillit. Naturvernforbundet er i vekst, og vi får dessverre mye å gjøre de neste årene, ikke minst takket være regjeringens natur- og klimafiendlige politikk. Vi er avhengige av å få flere med på laget, sier Haltbrekken.

Silje Lundberg har tidligere vært leder av Natur og Ungdom, nå har hun tatt steget inn i ledelsen i moderorganisasjonen.

– Jeg er veldig glad for å kunne bidra enda mer i Naturvernforbundet. Miljøengasjementet er på sterk fremmarsj i Norge, særlig blant unge, og den demokratiske miljøbevegelsen er viktigere enn noensinne. Om kort tid starter klimatoppmøtet i Paris. Vi vet allerede nå at vi ikke vil få den avtalen vi trenger.

Lundberg har de siste to årene bodd i Tromsø, der hun studerer biologi. Nå gleder hun seg til å styrke miljøarbeidet, særlig i nord.

– Naturvernforbundet er i sterk vekst i Nord-Norge, og vi har satset målrettet på å styrke miljøengasjementet her i nord. Det trengs når oljebransjen, gruvenæringa og andre særinteresser truer naturen og klimaet i landsdelen.