Hjelp russisk miljøverner fri!

Torsdag 24. september skal saken til den fengslede miljøverneren Evgenyj Vitishko opp i retten. Miljøorganisasjoner i mange land mobiliserer nå for å oppfordre russiske myndigheter til å slippe ham fri. Du kan bidra ved å sende din twitterstemme til russiske myndigheter nå!

Arrestasjon

Evgenyj Vitishko fra organisasjonen Environmental Watch on North Caucasus ble fengslet i desember i fjor for å ha protestert mot de gove miljøovergrepene som følge av OL.

Si fra til russiske myndigheter på twitter, med følgende tweets:

.@PutinRF_Eng @MedvedevRussia  @KremlinRussia_E Free Evgenyj Vitishko #RussiaStopRepressions

.@PutinRF_Eng @MedvedevRussia @KremlinRussia_E  It is not a crime to defend the environment, free Evgenyj Vitishko

Vitishko og EWNC har i flere år kjempet en hard kamp for å sette internasjonalt søkelys på miljøovergrepene som følge av byggingen av OL-anleggene i Sochi. Dette har ikke myndighetene sett på med blide øyne. Aktivister i organisasjonen har vært anholdt og arrestert en rekke ganger, ofte når de har vært i felt og ringt politiet for å anmelde ulovlige miljøinngrep. En rekke forsøk på å holde pressekonferanser har vært slått ned på, og kontorer og private hjem har blitt raidet. Les mer om overgrepene mot organisasjonen her