Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Oil in soil big

Hva gjør vi?

Vi samarbeider med miljøbevegelse i en rekke land for å gjøre de gode ideene om til virkelighet.

Tsjernobyl2

Aldri mer Tsjernobyl

13.04.2011

26. april er det 25 år siden Tsjernobyl-ulykken. Naturvernforbundet vil markere dette utenfor Stortinget og overrekke fem krav til norske myndigheter.

Står på mot atomkraft

08.12.2010

Mens den danske båten Puma, fullastet med farlig atomavfall, er på vei inn i norske farvann, kjemper Naturvernforbundet mot både atomtransport og utdaterte atomkraftverk.

Russiske miljøorganisasjoner knebles

26.04.2010

De blir raidet og fratatt dokumenter og teknisk utstyr, de holdes ute fra politiske prosesser og de utsettes for kuppforsøk. Å jobbe for miljøet i vårt østligste naboland er ingen spøk.

Muslyumovo

Russiske miljøorganisasjoner og deres utfordringer

26.04.2010

Russland har enorme miljøutfordringer, men små miljøorganisasjoner med få ressurser. Det hjelper ikke at organisasjonene stadig opplever vanskeligheter og trakassering fra myndighetene. Naturvernforbundet har samarbeidet med russiske miljøvernorganisasjoner i Nordvest-Russland siden slutten av 80-tallet.

Medvedev2

Russiske miljøorganisasjoner hindres av myndighetene

04.03.2010

Russiske miljøorganisasjoner er under hardt press. Yngvild Lorentzen i Naturvernforbundet frykter at dette er myndighetens langsiktige strategi for å hindre organisasjonene i å arbeide med viktige miljøsaker - blant annet i Nordområdene og grenseområdene til Norge.

Medvedev2

Alarming situation with the energy efficiency in Russia

07.10.2009

The President of Russia Dmitry Medvedev admitted that the situation with the energy efficiency really is alarming. The energy intensiveness of Russia’s GDP is way above that of developed countries. Energy losses in the country’s heating system come to more than 50 percent.

524px-Dmitry_Medvedev_official_large_photo_-1

Russian NGOs comment and criticize strategic tasks for Russia set in the President’s article on September 10

29.09.2009

On September 10, the Russian President Dmitry Medvedev published an article about national strategic tasks. In it, among five strategic vectors of economic modernization, he named securing the leading role of Russia in efficiency of energy production, transportation and consumption, development and putting to the international market new types of fuel, and development of nuclear technologies. Russian NGOs are sure that Russia must abandon nuclear energy and set a goal to reduce risks of negative impact of technogenic climate change as a priority. Now Russian policy shows no practical steps towards efficient low-carbon energy sector.