Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Kola NPP 2006
Innlegg:

En bursdagsfeiring jeg står over

10.10.2014

Ikke alle bursdager er verdt å feire. Når den fjerde og siste reaktoren ved Kola atomkraftverk runder 30 år lørdag 11.oktober, burde vi kunne feiret nedleggelsen. I stedet feires bursdagen, og direktøren kan feire ny konsesjon til å drive videre i 25 ekstra år, utover den opprinnelige levetiden på 30 år.

Rseu_conference2013
Russisk miljøorganisasjon med i verdens største grasrotnettverk:

Velkommen, Russland!

06.10.2014 | Sist oppdatert: 06.10.2014

I dag er den russiske miljøvernorganisasjonen Russian Socio-Ecological Union (RSEU) tatt opp som medlem i det internasjonale miljønettverket Friends of the Earth, der Naturvernforbundet er Norges medlem.

Arrestert

Hjelp russisk miljøverner fri!

24.09.2014 | Sist oppdatert: 24.09.2014

Torsdag 24. september skal saken til den fengslede miljøverneren Evgenyj Vitishko opp i retten. Miljøorganisasjoner i mange land mobiliserer nå for å oppfordre russiske myndigheter til å slippe ham fri. Du kan bidra ved å sende din twitterstemme til russiske myndigheter nå!

Ecodefense
Spiontiltalte miljøvernere:

Solidaritet og støtte til våre russiske partnere

09.09.2014 | Sist oppdatert: 09.09.2014

"Kjære Putin: Vi som jobber for naturvern, miljøvern og befolkningens helse er ikke utenlandske agenter", skriver Naturvernforbundets russiske partner Russian Socio-Ecologial Union (RSEU) i et åpent brev til den russiske presidenten.

Miljøvernere russland
Partnere under press

Miljøvernere - ikke agenter!

04.09.2014 | Sist oppdatert: 04.09.2014

Naturvernforbundet aksjonerer i solidaritet med den russiske miljøvernorganisasjonen EcoDefense. EcoDefence er under press fra russiske myndigheter og rettsvesen på grunn av sitt engasjement mot atomkraft.

RIAN_archive_305005_Leningrad_nuclear_power_plant

Støtte-erklæring til presset russisk miljøbevegelse

20.06.2014 | Sist oppdatert: 07.07.2014

Naturvernforbundet er bekymret for russisk miljøbevegelse etter at russiske myndigheter for første gang har bestemt at en miljøvernorganisasjon regnes som "utenlandsk agent". Organisasjonen EcoDefence er urettmessig stemplet som utenlandsk agent, og bakgrunnen for myndighetenes avgjørelse er EcoDefence sitt solide arbeid mot atomkraft.

Bamboonampula

Kan bambus stoppe avskoging i Mosambik?

01.04.2014 | Sist oppdatert: 01.04.2014

70 prosent av befolkningen i Mosambik bruker biomasse til matlaging. Trekullproduksjon er en av hovedgrunnene til den kraftige avskogingen i Mosambik. Effektive ovner kan halvere avskogingen, men kan bambus stoppe den helt?