Knusende kritikk av Australia

– De holder innlegg om at forhandlinger sent på kvelden er dårlig for helsen, møter opp i t-skjorte og mumser snacks mens andre land forsøker å ha en god tone og forhandle. Ria Voorhaar i Climate Action Network leverer knusende kritikk av Australias rolle under klimaforhandlingene i Warszawa.

Australia demonstrasjon Friends of the Earth

For første gang på 16 år har ikke Australia sendt politikere til FNs klimatoppmøte. Landets nye regjering tok over makten i september, og erklærte kort tid etter innsettelsen at de ønsket en «dyp og sterk internasjonal avtale» under klimaforhandlingene. Men under klimatoppmøtet i Warszawa har landet spilt en rolle som har vært alt annet enn konstruktiv. Samtalene om opprettelse av en mekanisme for erstatning av tap og skade som følge av klimaendringer brøt sammen i natt, og observatørorganisasjonen Climate Action Network (CAN) legger all skyld på Australia.

– Gikk i t-skjorte og mumset snacks
– Tonen mellom de andre landene er god, og forhandlingene gikk fremover. Så kom Australia, nektet å være med på noe og ønsket å putte alle forslag som betyr noe i parenteser (som på FN-språk betyr at det ikke er enighet om punktet). Da forlot G77 (u-landsgruppen) møtet, fortalte Saleemul Huq fra International Institute for Environment and Development under CANs pressekonferanse i Warszawa onsdag.
– Australias forhandlere nektet å delta i substansielle samtaler, holdt innlegg om at forhandlinger sent på kvelden var dårlig for helsa og burde bli stoppet, gikk i t-skjorter og mumset snacks midt under forhandlingene. Jeg tenker det gir en ganske klar indikasjon på deres takt, tone og oppførsel, sa CANs Ria Voorhaar på pressekonferansen.

Fjernet alle klimatiltak
Australias nye regjering startet arbeidet med å fjerne landets klimatiltak med en gang de hadde inntatt posisjonen. Landets klimakommisjon og fond for finansiering av fornybar energi har blitt nedlagt, landets skatt på CO2-utslipp er fjernet og de har ikke lenger noe mål om utbygging av fornybar energi. Men selv om Australia fremstår som de minst villige under klimaforhandlingene, gjør ikke andre land så veldig mye mer, selv om de fremstår noe mer siviliserte i møterommene i Warszawa. En ny rapport fra Climate Action Tracker kaller Warszawa-forhandlingene «Et kappløp mot bunnen», og fastslår at med de målene som land setter seg under dette klimatoppmøtet vil vi få utslipp som sannsynligvis vil gi en temperaturøkning på 3,6 grader bare dette hundreåret.

Høyeste varslede 2020-utslipp noensinne
Rapporten sier at positive signaler fra USA og Kina blir spist opp av svekkede målsettinger fra Japan og Australia. Gapet mellom det som trengs for å nå målet om maksimalt to graders oppvarming, og det landene faktisk vil gjøre, blir større.
– For første gang analyserte vi om politikken som faktisk føres er tilstrekkelig for å møte landenes utslippsmål. Vi fant at selv om viktige og signifikante tiltak blir gjort er det ikke nok, sier Niklas Höhne, direktør for energi- og klimapolitikk hos Ecofys.
– Vi ser svekkede tiltak, og en utvanning av målsetninger som fører til at vår fremskriving av utslippsnivået i 2020 viser det høyeste nivået Climate Action Tracker noengang har varslet, sier Marion Vieweg i Climate Analytics.