Kraftig varsko fra miljøorganisasjoner

DOHA, QATAR: Seks store miljø- og bistandsorganisasjoner holdt en kraftfull pressekonferanse i Doha torsdag. De mener klimaforhandlingene er på kanten av stupet.

– Til tross for hastverket vi har med å stanse klimaendringene som truer folket og vår planet, har rike, industrialiserte land brukt disse to ukene i Doha til å ta bort et minimum av det som trengs for å få til en avtale som møter utfordringene med utslippskutt, finanisering av klimatiltak og handling når det gjelder tap og ødeleggelser, skriver de seks organisasjonene i et brev til forhandlerne og politikerne i Doha.
Organisajsonene som står bak brevet er Friends of the Earth, Oxfam, Greenpeace, WWF, Christian Aid og Action Aid.

Krever nye kutt og systemer
Organisasjonene krever et regelbasert system for kontroll med utslipp, som omfatter alle industrialiserte land, også de som står utenfor en eventuell Kyoto 2-avtale. De krever at Kyoto 2-avtalen må omfatte minst 40 prosent kutt i utslipp for landene som er med, og at landene som ikke setter seg et juridisk bindende utslippsmål ikke skal ha adgang til kvotehandel. De krever også at industrialiserte land mobiliserer finansiell og teknisk hjelp til utviklingsland som er rammet av klimaendringer.

– Sier nei til avtale med svakt innhold
– Hvis «Doha-avtalen» ikke viser veien frem mot utslippskutt som holder temperaturøkningen under 1,5 grader, og sikrer et tiår uten krav om kutt, sier vi og folket nei, står det i brevet.
– Klimaendringer påvirker allerede millioner av mennesker verden over. Og flere millioner vil bli rammet det neste tiåret, hvis ikke ministrene tar ansvar her i Doha. Det er et stort gap mellom det som trengs, og det som ligger på bordet, sa Asad Rehman fra Friends of the Earth, paraplyorganisasjonen som Naturvernforbundet og Natur og Ungdom er medlem av.

– Kritisk for oss
Den afrikanske gruppen understreket at mange av verdens aller mest sårbare områder ligger i Afrika. Temperaturstigning og mer ustabilt vær vil føre til store konsekvenser for en allerede fattig del av verden, og forhandlingsleder Emmanuel Diamini brukte store ord.
– Kan dere tenke dere alle de afrikanske landene borte fra kartet? Uten folk, uten dyr? Utslippskutt og finansiering er kritisk for oss. Landene som trekker seg ut av Kyotoprotokollen øker ikke sine ambisjoner, sa Emmanuel Diamini, forhandlingsleder for den afrikanske gruppen av land på klimatoppmøtet i Doha.

Svake mål fra USA og Russland
De gjeldende målene for utslippskutt fra vestlige land, spesielt USA, får miljøorganisasjonene til å se mørkt på fremtiden.
– USAs utslippsmål innebærer bare fire prosent kutt i utslipp i 2020 sammenlignet med 1990. Vi er ikke imponert over USAs posisjon i disse forhandlingene i det hele tatt, sa Greenpeaces Kumi Naidoo.
Han er sannsynligvis enda mindre imponert over Russland. Deres forhandlingsleder, Alexander Bedritsky, la i går frem en plan for at Russland skal kutte sine utslipp med mellom 15 og 25 prosent fra 1990 til 2020.
– Russland har allerede kuttet sine utslipp med 30 prosent, så fremlegget innebærer faktisk en økning i utslippene, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.
Klimaforhandlingene i Doha avsluttes etter planen fredag, men alle forventer at det blir dragkamp og ekstramøter til langt ut på lørdag. Fjorårets klimatoppmøte i Durban gikk 35 timer over tiden.