SKRIV UNDER: Nei til nye oljefelt

Skal vi nå klimamålet og unngå de mest katastrofale klimaendringene er det ikke lenger mulig å bygge nye oljefelt. Bli med å kjempe for fremtiden!

La olja ligge

Si nei til nye oljefelt!

Om vi skal klare å nå Parisavtalens mål, og holde oss under 1,5 graders oppvarming, kan vi ikke lenger fortsette som før. Norge må slutte å bygge nye oljefelt midt i en klimakrise.

Hvorfor må vi la olja ligge?

FNs klimapanel, IEA (Det internasjonale energibyrået) og en rekke studier viser at mesteparten av verdens olje og gass må bli liggende hvis vi skal ha en sjanse til å nå klimamålene. Likevel fortsetter Norge å lete etter mer olje og bygge nye oljefelt. I løpet av de siste ti årene har norske myndigheter gitt like mange oljelisenser (700) som det ble gitt til sammen i løpet av de 47 foregående årene. Norge opptrer dermed som Europas mest aggressive oljeutvinner.

Samtidig er flomkatastrofer, ekstreme hetebølger, kraftige skogbranner og langvarige, alvorlige tørkeperioder i ferd med å bli den nye normalen. Et varmere klima koster oss allerede milliarder av dollar – og menneskeliv. Med målene verdens ledere i dag har satt seg, styrer vi mot hele 2,8 graders oppvarming. Parallelt med et varmere klima, bygges naturen ned bit for bit. Verdens dyrebestander er i snitt redusert med to tredjedeler.

Om vi vil at barna våre skal få leve sine i liv i en rik og mangfoldig natur, slik vi har gjort, haster det å snu politikken i riktig retning. Heldigvis er det ikke for sent å gjøre noe.

Familie på tur i skogenFartein Rudjord

Skal vi klare å stoppe klimaendringene må vi stå sammen. Derfor vil vi ha deg med på laget!