La olja ligge

Vi vet at vi er mange som kjemper for fremtiden. For å unngå klimakrise må vi slutte å bruke fossil energi. Vi har ikke råd til å vente med omstillingen.

Jente i skogen

Signer vår underskriftskampanje, og gi beskjed til norske politikere om at vi ikke lenger kan fortsette som før. Norge må slutte å bygge ut nye olje- og gassfelt, og slutte å dele ut nye oljeblokker til selskapene.

SIGNER HER:

Underskriftskampanje

Innsamling av navn / eposter
Navn
Ja, jeg samtykker til lagring av kontaktinfo
Ved å signere dette oppropet samtykker jeg til at Naturvernforbundet lagrer min kontaktinformasjon i forbindelse med gjennomføringen av kampanjen, og kan kontakte meg med relevant informasjon. Naturvernforbundets personvernerklæring:

Hvorfor må vi la olja ligge?

FNs klimapanel, IEA (Det internasjonale energibyrået) og en rekke studier viser at mesteparten av verdens olje og gass må bli liggende hvis vi skal ha en sjanse til å nå klimamålene. Likevel fortsetter Norge å lete etter mer olje og bygge nye oljefelt. I løpet av de siste ti årene har norske myndigheter gitt like mange oljelisenser (700) som det ble gitt til sammen i løpet av de 47 foregående årene. Norge opptrer dermed som Europas mest aggressive oljeutvinner.

Samtidig er flomkatastrofer, ekstreme hetebølger, kraftige skogbranner og langvarige, alvorlige tørkeperioder i ferd med å bli den nye normalen. Et varmere klima koster oss allerede milliarder av dollar – og menneskeliv. Med målene verdens ledere i dag har satt seg, styrer vi faktisk mot hele 2,8 graders oppvarming. Parallelt med et varmere klima, bygges naturen ned bit for bit. Verdens dyrebestander er i snitt redusert med to tredjedeler.

Om vi vil at barna våre skal få leve sine i liv i naturen, slik vi har gjort, haster det å snu politikken i riktig retning. Heldigvis er det ikke for sent å gjøre noe.

Er du bekymret? Vit at vi er mange som jobber for endring – LES MER HER

Nei, norsk olje og gass er ikke bedre enn andre lands olje og gass. Og den erstatte heller ikke kull. Les om denne og flere andre myter HER