Lover fortsatt kamp mot oljebransjen

– Seieren i Lofoten må bli starten på noe mer. Ikke en enkelt seier. Vi må bruke seieren til å markere at det går en grense – selv for den norske olje- og gassindustrien. Og at den grensen er nådd. Det sa Lars Haltbrekken da han i dag åpnet Naturvernforbundets landsmøte på Hamar. Han lovet fortsatt kamp mot oljeboring i nye områder, og vil samtidig øke innsatsen for å redde norske elver fra kraftutbygging.

Les hele leders tale her!

Det er en engasjert og kampklar forsamling som denne uken er samlet til Naturvernforbundets landsmøte på Hamar. Leder Lars Haltbrekken åpnet møtet med sin tale til landsmøtet, og kom med flere utfordringer til de rødgrønne. Han ba de tre partilederne bruke flertallet sitt på mer skogvern, tøffere grep mot oljeindustrien og kraftige kutt i utslippene av klimagasser de to årene som er igjen til neste Stortingsvalg.

–          Vi sier takk for nasjonalparkene, for regnskogsmilliardene, for motet i kampen mot oljeindustrien utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Dere har vist oss at dere kan hvis dere vil! Bruk de to neste årene flittig. Om tredve år, i 2040, skal dere kunne se dere tilbake og si at dere så farene som truet, dere nektet å høre på alle de som sa det var for vanskelig, ja nesten umulig å gjøre noe med problemene. Tvert imot satt dere Norge på en ny kurs, sa Haltbrekken.

Norges svar på Sarah Palin?
Allerede på landsmøtets første dag, får Naturvernforbundet besøk av olje- og energiminister Ola Borten Moe. Han skal grilles av organisasjonens mange frivillige, og kan vente seg en lang rekke spørsmål. Borten Moe måtte tåle hard kritikk fra Haltbrekken etter sitt ja til fortsatt kulldrift på Svalbard og en massiv utdeling av nye områder til oljeindustrien.

–          Den ene dagen skal han redde Europa med å selge olje og gass til erstatning for kull. Den neste skal han åpne ei ny kullgruve på Svalbard slik at vi fortsatt kan forsyne de europeiske kullkraftverkene han la ned dagen før, med nytt skittent kull. Borten Moe, du må innse at verden står ovenfor noen fundamentale utfordringer. Du kan ikke løse dem med mer av det som skapte dem, sa Haltbrekken.

I talen sammenlignet Haltbrekken Borten Moes ønske om mer av alt, mer kull, mer olje og mer gass, med Sarah Palins slagord: Drill baby, drill.

Vil ha flere miljøvernere
Naturvernforbundet har vokst de siste årene, og er større enn på lenge. Haltbrekken oppfordret likevel organisasjonen til å få med flere, og ber alle miljøengasjerte nordmenn om å delta aktivt og bli med i miljøkampen. Også i kommunestyrene rundt i landet, vil Naturvernforbundet ha flere miljøengasjerte politikere.

–          I lokalvalget må vi finne fram miljøheltene på partienes lister. Hei dem fram og stem dem inn. Vi må sørge for at det lønner seg å bli en miljøhelt blant politikerne. Ved Stortingsvalget gikk de grønneste partiene tilbake. I 2011 er det miljøsinkene som skal gå tilbake, ikke de som tar framtida på alvor, oppfordret Haltbrekken.

Naturvernforbundets landsmøte finner sted på Hamar fra 26. til 28.august. Lørdag kommer miljøvernminister Erik Solheim til landsmøtet. Mer informasjon om møtet finner du her: http://naturvernforbundet.no/landsmote2011