Aktivistsenter fylles med demonstranter

Et klimatoppmøte tiltrekker seg alltid tusenvis av demonstranter, aktivister, kunstnere og andre som ønsker å si sin hjertens mening om mangelen på klimahandling. I Paris møtes disse på kunstsenteret 104. Natur & miljø loddet stemningen.

I et rom arrangeres det aksjons-speeddating. Ved siden av sitter 8-10 alternative teknologer, og forsøker å finne opp nye, lure oppfinnelser som skal spare klimaet. Det surrer på de fleste europeiske språk. Listen over arrangementer er lang, og hver kveld fylles den største salen på aktivistsenteret 104 i det nordlige Paris med tusenvis av aktivister, klar for fellesmøte. Terrorfrykt, unntakstilstand og forbud mot demonstrasjoner har nok hindret et par av de store markeringene under klimatoppmøtet, men aktivismen lever i beste velgående.

Har ikke tro på COP
– Vi er her fordi dette er stedet alle grasrotbevegelsene møtes. Her møtes mennesker som vi til daglig arbeider sammen med. I går arrangerte vi en debatt om fiskeri sammen med en av våre partnergrupper fra Sør-Afrika. Vi har ikke så stor tro på løsningene som kan komme fra toppmøtet. Man blir nødt til å gjøre noe med det nåværende politiske og økonomiske systemet før man kan løse klimaendringene, sier Mathilde Goldschmidt fra Afrika Kontakt i København. Hun har reist til Paris for å finne løsninger på klimaproblemet, ikke la seg frustrere av tautrekkingen inne på toppmøtet.

Anah Maskell (tv) og Mathilde Goldschmidt fra Afrika Kontakt er to av de mange aktivistene på senteret 104 i Paris. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

– Vil gjøre det mulig å finne løsningene
– Det er de som er på toppmøtet som har skapt krisen. Vi skal skape den virkeligheten som gjør det mulig å finne løsningene. Men løsningen er ikke å privatisere og kommersialisere naturen, og løse det med de samme strukturene som har skapt krisen. Vi er her for å bygge global solidaritet, sier hun.
Kollegaen Anah Maskell utdyper:
– Det er ikke mange som er her for å påvirke toppmøtet. Det er mer for å møtes, og finne rettferdige og gode miljøløsninger.

På vei fra hele Europa
Til helgen vil det bli stor aktivitet på 104. Busser med aktivister er på vei til Paris fra hele Europa. Fra Norge kommer det busser med rundt 130 aktivister, organisert av Natur og Ungdom og flere politiske ungdomsorganisasjoner. Siden den store demonstrasjonen er avlyst, er det usikkert hvordan man skal markere sine standpunkter. Men ikke bli overrasket om det blir klimademonstrasjoner i Paris i helgen uansett.

Bannere og annet aksjonsmateriell preger senteret 104 i det nordlige Paris. (Foto: Kristian Skjellum Aas)