Fullere søppelkasser

Nordmenn kaster stadig mer husholdningsavfall. De fire siste årene kastet hver og en av oss i snitt 437 kilo årlig. Det er 10 kilo mer enn i perioden 2007-2010.

Folk i Kåfjord kastet minst, mens folk på Hvaler kastet mest. Hvor mye hver og en av oss kaster varierer stort. Innbyggerne i Kåfjord la årlig 591 kilo mindre i søppelkassene sine enn folk på Hvaler i perioden 2011-2014. Ser vi landet under ett, kastet hver og en av oss 437 kilo. Sammenligner vi med perioden 2007-2010, finner vi at avfallmengden har økt med ti kilo per innbygger. Det viser en gjennomgang Natur & miljø har gjort av tall kommunene har rapportert inn til KOSTRA (Kommune-Stat-Rapportering).

I forbindelse med valget i 2015 har fagbladet Natur & miljø hentet ut tall for norske kommunes innsats for og påvirkning på natur og miljø innen avfall, klima, natur, motorferdsel, energi og transport. Vi har også sammenlignet perioden 2011-2014 med 2007-2010 der tall er tilgjengelige for å vise hvilken trend kommunen står i ut fra et miljøperspektiv.

Vil du vite hvor mye du og dine sambygdinger har kastet de siste årene? Finn din kommune her!

Her er noen nøkkeltall for husholdsningsavfall:

2011-2014
■ 437 kilo per person årlig
■ Minst: Kåfjord – 236 kg/innbygger
■ Mest: Hvaler – 827 kg/innbygger
■ Folk i KrF-kommuner kastet mest (452 kg/innbygger)

2007-2010
■ 427 kilo per person årlig
■ Minst: Osen – 233 kg/innbygger
■ Mest: Hvaler – 902 kg/innbygger
Kilde: KOSTRA/Statistisk sentralbyrå

Les flere saker om kommunenes miljøinnsats her!

Finn miljøregnskap for din kommune her!