Hva skjer egentlig i Paris?

Fra mandag 30.november til fredag 11. desember sitter delegater fra 195 land og skal forhandle frem en internasjonal klimaavtale. For første gang er målet at alle land skal påta seg klimaforpliktelser. På nett kan du følge forhandlingene tett.

Michael Abid

Det kan bli verdens viktigste avtale. Eller det kan bli fiasko igjen, som i København i 2009. Klimatoppmøtet i Paris, som etter planen skal pågå til 11. desember, tar mål av seg om å vedta en internasjonal avtale som skal begrense utslippene, legge til rette for tilpasning til og erstatning for klimaendringer, finansiere klimatiltak og sørge for økt global innsats i årene som kommer. Alle land skal påta seg forpliktelser, differensiert etter landenes evne til å bidra.

Nedenfra og opp
Tidligere har man satt et mål for verdens utslipp, og forsøkt å fordele utslippskuttene mellom landene som deltar i FNs klimakonvensjon. Denne tilnærmingen krasjlandet i København i 2009, og man har nå forsøkt å gå motsatt vei. I forkant av møtet har over 170 land meldt inn sine nasjonale klimamål til FN. De innmeldte målene vil begrense oppvarmingen frem til 2100 til rundt tre grader. Dette er ikke nok til å eliminere alvorlige konsekvenser av den globale oppvarmingen. Derfor krever mange land og organisasjoner at Paris-avtalen må inneholde mekanismer som sørger for at klimamålene blir skjerpet på sikt. En av hovedutfordringene blir å finne slike mekanismer som alle deltakende land kan enes om. I FN fattes nemlig beslutninger ved konsensus: alle må være enige.

Følg Natur & miljø på nett
Vil du følge med på om alle verdens land klarer å bli enige om hvordan de skal møte klimautfordringen? Vår nettside www.nogm.no vil bli daglig oppdatert under klimaforhandlingene, med ferskt klimastoff fra Paris.

Web-tv fra forhandlingene
FN overfører åpne forhandlinger, pressekonferanser og en del av sidearrangementene under klimatoppmøtet direkte på web-tv. Vil du følge med disse, gjør du det her.

Mange av hovedaktørene benytter seg av mikrobloggingstjenesten Twitter. Vil du ha oppdateringer fra forhandlingene minutt for minutt, anbefaler Natur & miljø følgende kontoer på Twitter:

FN
@UNFCCC – offisiell konto for FNs klimakonvensjon.
@CFigueres – FNs klimasjef Christiana Figueres.
@COP21 – offisiell konto for de franske arrangørene av klimatoppmøtet.

Internasjonale observatører og organisasjoner:
@CANIntl og @CANEurope – Climate Action Network, sammenslutning der Naturvernforbundet er medlem. Følger klimaforhandlingene tett.
@FoEint og @foeeurope – Friends of the Earth, sammenslutning der Naturvernforbundet er medlem.
@adoptnegotiator – prosjekt der ungdom følger sine forhandlere.
@350 og @350europe – 350.org, internasjonal aksjon for reduksjon av klimagasser i atmosfæren ledet av Sofieprisvinner Bill McKibben.

Media:
@kristianaas – redaktør i Natur & miljø.
@olemathis – Aftenpostens fremste klimajournalist.
@afaeraas – klimajournalist i Aftenposten.
@kjetilba – Dagens Næringslivs Kjetil Bragli Alstadheim.
@btatle – Atle Andersson i Bergens Tidende.
@vildeblix – Vårt Lands Vilde Blix Huseby.
@eivindnrk – NRKs Eivind Molde.
@ErikMartiniusse – Dagsavisens Erik Martiniussen.
@climatehome – engelskspråklig nyhetstjeneste om klima.
@guardianeco – britiske The Guardians miljøkanal.

Miljøorganisasjoner:
@Naturvern – Naturvernforbundets offisielle Twitterkonto.
@johannehouge – Johanne Sæther Houge. Medlem av den norske delegasjonen for Forum for utvikling og miljø, ansatt hos Naturvernforbundet.
@Haltbrekken – Naturvernforbundets leder.
@SiljeLundberg – Naturvernforbundets nestleder.
@regnskogfondet – Regnskogfondet.
@DevelopmentFund – Utviklingsfondet.
@NaturogUngdom – Norges tøffeste ungdomsorganisasjon.