Norge skal lede arbeidsgruppe

Norge har fått i oppgave å lede arbeidsgruppen om ambisjoner for den nye klimaavtalen, sammen med St. Lucia. Fire slike uformelle arbeidsgrupper skal utmeisle basisen for den nye avtalen.

Når forhandlingene begynner igjen for fullt i morgen, vil Norge lede en av fire uformelle arbeidsgrupper. En hovedgruppe skal se på det store bildet når det gjelder den nye avtalen, og her skal alle være representert. I tillegg skal en gruppe gi juridiske innspill.

Ambisjoner, langsiktige mål og evaluering
Detaljene i forhandlingene skal løses i fire arbeidsgrupper. Gruppe 1 skal dreie seg om implementering, finansiering, teknologi og kapasitetsbygging, og skal ledes av Tyskland og Gabon. Gruppe 2 dreier seg om differensiering av ambisjoner mellom land, og skal ledes av Brasil og Singapore. Gruppe 3, som dreier seg om ambisjoner, langsiktige mål og evaluering, ledes av Norge og St. Lucia, mens gruppe 4 skal se på de kortsiktige ambisjonene frem til 2020.

– Stor og krevende
– Dette er en stor og krevende oppgave, og det er en ære at Norge blir bedt om dette. Det viser at Norge nyter stor tillit i forhandlingene. Jeg dro til Paris for å få en avtale som setter verden på sporet av togradermålet og som må bli sterkere over tid. Nå skal vi lede forhandlingene om nettopp dette, sier Tine Sundtoft i en pressemelding.

Advarer mot «klimanøytralitet»
– Vi gratulerer Sundtoft med oppgaven. Det å få på plass de langsiktige målene i klimaavtalen blir en av de aller viktigste oppgavene den siste uka. Sundtoft må sikre at målene om utslippskutt blir store nok til å unngå de farligste konsekvensene av klimaendringene. Løftene om utslippskutt som nå ligger på bordet er for svake og må forsterkes i årene fremover. Vi vil også advare mot Norges tankegang om klimanøytralitet. I verste fall vil det gjøre oss avhengig av en massiv skogplanting som vil gi store konflikter med matproduksjonen. Målene Sundtoft skal få enighet om må sikre at utslipp fra fossil energi kuttes innen 2050, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.