Plukk plast!

Oppskrift på plastplukkevanter med Naturvernforbundet-logo

Hendene er et godt sted å vise at man er naturverner, derfor har jeg tidligere designet votter med Naturvernforbundet-logo (Natur og Miljø 2/2017). Siden vottesesongen ikke varer hele året, har jeg gjort om naturvernvottene til pulsvanter, som også har med oppfordring om å plukke plast. Når man plukker plast og annen søppel kan det være greit å ha fingrene fri, men samtidig ha litt varme på resten av hånden. Husk at pulsvanter er mye raskere å strikke enn hele votter!

Jeg har brukt pinne 2 ½ til damevantene og pinne 3 til herrevantene, men hva som passer vil avhenge av type garn og hvor fast du strikker. Damevantene mine er strikket i Ask fra Hillesvåg og Rauma finull, herrevantene i Rauma Tumi. Bruk gjerne rester du har liggende, det er ikke store mengdene garn som trengs!

Her finner du strikkediagrammet til plastplukkevanter.

Vrangbord (håndledd)
Begynn med vrangbord eller mansjett slik: Legg opp 48 masker i grønt. Strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang rundt til du synes mansjetten er passe lang. Hvis du vil kan du selvfølgelig lage en mer avansert vrangbord eller mansjett.

Selve pulsvanten (hånden opp til fingrene)
Strikk to omganger med hvit/lys grå mens du øker jevnt til 52 masker. Deretter begynner du på mønsterarket for den første vanten. Mønsteret leses fra høyre mot venstre, samme vei som du strikker. Du skal altså begynne nederst til høyre, i ruten som er markert lilla. En rute er en maske.

Når du begynner, har du 52 masker på pinnene, 26 til håndflaten og 26 til innsiden.       På andre omgang øker du 1 maske til tommelen og 1 maske til sidestolpe. Sett gjerne maskemarkører før og etter tommelmasken, så det er lettere å se hvor du skal øke til tommel. Sidestolpen fortsetter å være 1 maske, mens tommelen øker på hver side av den første masken, til den er 19 masker. Da settes disse 19 m på en tråd til seinere, og du legger opp 1 ny maske i stedet, som en sidemaske.

Husk å feste trådene i hverandre på baksiden når du strikker mer enn 4-5 masker i samme farge. De små plastbitene kan du plassere hvor du vil, eller droppe dem for et ryddigere utseende.

Når mønsteret er strikket ferdig, avslutter du med noen omganger vrangbord, for eksempel 2 rett, 2 vrang omtrent 5-6 omganger.

Tommelen
Tilslutt strikkes tommelen over disse 19 m + 3 som plukkes opp bak, til sammen 22 masker. Strikk disse i bunnfargen 1 rett 1 vrang i 4-5 omganger.

Strikk den andre pulsvanten på samme måte, men ved å følge det andre mønsterdiagrammet. Siden tommelen er på siden, kan vantene brukes om hverandre på hvilken som helst hånd.

Fest trådene. Vask, skyll og tørk flatt. Plukk plast!

Hvis du deler plastplukkevantene dine på instagram, blir jeg veldig glad om du tagger meg (@kjerstialbum) eller bruker emneknaggene #plastplukkevanter og #naturvernvotter