Siv Jensen, Fremskrittspartiet

Hvilken miljøpolitikk står Siv Jensen og Fremskrittspartiet for, og vil hun stille miljøkrav for å støtte Erna Solberg som statsminister etter valget 2017? Her finner du Jensens svar.

Naturvernforbundets miljøpanel har vurdert Siv Jensens svar og gitt henne terningkast 1. Les panelets vurdering her.

1. Hva er de tre viktigste miljøkravene for å støtte Erna/Jonas som statsminister?

Siv Jensen
Fremskrittspartiet vil at det skal lønne seg å velge miljøvennlig. Der andre partier vil bruke pisk, påbud og forbud for å få flere familier til å kjøpe en miljøvennlig bil, velger Frp å bruke gulrot.

2. Vil du stille ultimatum i noen saker? I tilfelle hvilke?

Siv Jensen
Vi vil ikke akseptere at folk flest skal straffes unødig. Avgifter og andre virkemidler må brukes der de er mest effektive. Mange av oss er helt avhengige av bil i hverdagen. Vi bruker den for å komme oss på jobb, til å kjøre barna i barnehagen og til fritidsaktiviteter. Vanlige folk skal kunne bruke bilen uten at det koster en formue. Lavere avgifter på nye, moderne biler er viktig for å fornye bilparken og legge til rette for at vanlige familier skal ha råd til moderne, trygge og miljøvennlige familiebiler.

3. Hvorfor skal miljøinteresserte stemme på ditt parti?

Siv Jensen
Frps politikk gir resultater. Tall for nyregistrerte personbiler for januar 2017 viste historisk lave utslipp. Det har skjedd som følge av avgiftsendringer på miljøvennlige biler. Samtidig ruster vi opp jernbanen og gjennomfører en betydelig kollektivsatsning. Frp vil fortsette å premiere miljøvennlige valg!

4. Hvilken statsministerkandidat er den beste for miljøet? Hvorfor?

Siv Jensen
Frp og Høyre har samarbeidet svært godt i regjering, også om miljøpolitikken. Der Ap vil straffe vanlige folk med unødvendige avgifter, påbud og forbud, vil Frp premiere gode valg. Det gir resultater!

Les også: Hvem er grønnest – Erna eller Jonas?

Hva mener de andre partilederne og hvilket terningkast får de? Les mer her.

Naturvernforbundets miljøpanel

Fremskrittspartiets politikk er en oppskrift på økte utslipp. Å bare premiere miljøriktige valg er ikke nok, når det fortsatt skal være svært attraktivt å gjøre miljøskadelige valg. Det mest positive er at Jensen nevner kollektivsatsing og jernbaneopprustning i sitt svar. Ellers er svaret en forsvarstale for bilismen, vag henvisning til «miljøvennlige biler» og Siv Jensen nevner ikke bevaring av natur i det hele tatt. Hun viser ingen forståelse for klima- eller andre miljøproblemer.

Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder). Panelet har vurdert og bedømt partiledernes svar på spørsmål fra bladet Natur & miljø i forbindelse med Stortingsvalget 2017.