Det går på skinner

Jo da, du kan dra på togferie med unger. Det kan til og med bli gøy!

Kay Asbjørn Schjørlien (34) er et barn av 80-tallets reisetrend, eller rettere sagt, en reaksjon på den. Den gang fortonet ofte sommerferien seg for små barn som en inneklemt affære i baksetet på en Volvo, på vei til nabolandene Sverige eller Danmark.

– Pappa elsket å kjøre bil. Jeg husker at jeg og broren min satt og kranglet i baksetet, mens foreldrene mine satt og røkte i framsetet. Når vi endelig nådde campingplassen løp alle hver til sitt i et desperat behov for å få være litt for seg selv.

Kay Asbjørn følte at når alle var så tett på hverandre, var det som om avstanden ble litt større mellom dem. Tog reiste de aldri med, og var alltid noe som virket litt ekstra eksotisk på ham. Det nærmeste oslogutten kom til en skinnegang, var når han lekte med BRIO-toget på gutterommet.

Kay Asbjørn dro på ferie med tog ved første anledning. Sommeren etter videregående kjøpte han seg en Interrail-billett til Europa i tre uker. Det ble starten på en lang tradisjon med tog som transportmiddel. Neste sommer utforsket han tognettet på Cuba. Han har også tilbakelagt strekningen Beijing – Singapore, og bodd tre år i Hviterussland hvor han reiste Øst-Europa på kryss og tvers.

Unødvendig med bil
Billappen tok han aldri, og har heller aldri savnet den.

– I en tid hvor sydenturen er like selvfølgelig som bilturen var på 80-tallet, er det viktig å tenke på at den ene flyturen står for like mye CO2-utslipp som ett års bilkjøring, sier togentusiasten.

Nå om dagen reiser Kay Asbjørn på interrail med sine to barn, Zoe Aurora (11) og Keon (8) i sommerferiene. Det synes alle er helt topp.

– Det beste med å reise med tog er at man kan se på alt som skjer utenfor vinduet, sier Zoe Aurora. Og så er det den tøff-tøff lyden som er så god å ligge og høre på når man skal sove.

På spørsmålet om ikke det blir litt kjedelig i lengden, svarer 11-åringen at dét blir det absolutt ikke.

– Man kan jo tegne, se på film, leke med andre barn og prate sammen. Og så er det skikkelig gøy når toget stopper på stasjonene, for da kan vi gå ut å kjøpe is og godteri, gliser Zoe Aurora fornøyd.

Kvalitetstid
Kay Asbjørn reiser med tog først og fremst fordi det er miljøvennlig, men påpeker at det også gir ham og barna mer tid til å være sammen.

– Hverdagen i Norge er så travel at det til tider føles som om man ikke får tid til å snakke ordentlig sammen. Når vi reiser med tog har vi all verdens med tid og kan bli skikkelig godt kjent. Det er noe med tog som får folk til å åpne seg og snakke om alt. Vi reiser også med tog fordi jeg ser på ferie som noe mer enn å bare å nå et mål. For meg er ferien selve reisen. Å bare sitte og se hvordan verden forandrer seg utenfor togvinduet. Jeg ønsker å dele denne gleden med barna mine. Det har blitt noen togreiser opp i gjennom. Trekløveret har kjørt på skinner på kryss og tvers i Europa. De var blant annet på en fire ukers tur gjennom Øst-Europa og Balkan. Småbarnsfaren syntes turen gikk over all forventning.

– Togene i Øst-Europa holder god standard. De har ofte egne restaurantvogner, og maten som serveres er god. Her er det også vanlig å reise med barn, så Zoe Aurora fikk massevis av nye venner underveis. Vi tok oss god tid, stoppet ofte og tilbrakte flere dager på et sted. Det er viktig når man reiser med barn.

Zoe Aurora husker to opplevelser spesielt godt:

– Vampyrslottet! Pappa ble kjempeskremt av vampyren som kom løpende etter oss. Og da jeg tok verdens lengste vannsklie i Kiev. Besøket i Draculas slott, som ligger i den rumenske fjellbyen Brasov i Transilvania, var et høydepunkt for både far og datter. Keon likte best badeplassene i Budapest og Drageslottet i Krakow.

Kay Asbjørn er opptatt av at barna hans skal oppleve noe mer enn å ligge på en strand når de er på ferie. På toget møter de barn med ulik kulturell bakgrunn og blir utfordret til å se verden litt annerledes enn de er vant til. I tillegg gjør det underverker for geografikunnskapene og evnen til å reflektere over det de opplever på veien. Det rekker man ikke hvis man bare blir fraktet fra en plass til en annen raskest mulig der oppe i skyene.

– Vi reiser med tog fordi jeg ser på ferie som noe mer enn bare å nå et mål. For meg er ferien selve reisen, forteller Kay Asbjørn Schjørlien med barna Keon og Zoe Aurora. Foto: Vibeke Skovly

Kay Asbjørns tips til en vellykket togferie med barn

1. Planlegg reiseruta på forhånd. Sjekk om det lønner seg med Interrail-billetter (NSB lar barn under 12 år reise gratis i følge med én voksen) eller gå inn på nettsidene til de nasjonale jernbanene og bestill «miniprisbilletter» tidlig. (Med TGV i Frankrike kan man kjøpe billetter for 50 kroner hvor som helst hvis man er tidlig ute).

2. Vær noen dager på hvert sted. Ikke stress videre med én gang. Ta dere tid til å stoppe og være turister.

3. Reiser dere i fellesferien, kan det være greit å ha booket hotell på forhånd i de store byene. På søkemotorer på nettet finner dere sted å overnatte. Sjekk at hotellet er i gangavstand fra jernbanestasjonen. Når man er slitne etter en lang reise, er det kjedelig å tråkke byen rundt på jakt etter et sted å sove.

4. Ikke pakk med mer enn nødvendig. Det holder med en ryggsekk hver til foreldrene, og eventuelt en skolesekk til barna med leker og aktiviteter de kan ha under reisen. Dere vil garantert få mulighet til å vaske klær underveis.

5. Ta med spill og en Ipad som barna kan se film på, og aktiviteter dere kan gjøre under togturen. Mange tog har også egne lekerom.

6. La barna få velge maten selv, og spis mye is. Dere er på ferie. Kos dere!

7. Ta med kart og reisebok, slik at dere kan vise og fortelle barna hvor dere er og hvor dere er på vei mens dere sitter på toget. Det gjør reisen mer spennende. Det finnes egne reisebøker for barnefamilier som dere kan lese i på forhånd og ta med på turen.