Nå skal oljesøl i Nigeria ryddes opp!

Det nytter å kjempe! I dag starter opprydning etter 50 år med oljesøl i Nigeria.

George Osodi/Panos Pictures /Felix Features

Du husker kanskje Exxon Valdez ulykken i Alaska i 1989. Hvis ikke; det er en av de mest ødeleggende oljeutslippene verden har sett. I Nigerdeltaet har det i 50 år vært oljeutslipp like store som Exxon Valdez-ulykken. Hvert år. Dette gjør at Nigerdeltaet stadig kommer på lite ærefulle lister over verdens mest forurensende områder.

I 2011 dokumenterte FNs miljøprogram oljeindustriens skader på mennesker og miljø i Ogoniland i Nigeria. De fant at voksne mennesker hadde levd med kronisk forurensning hele sitt liv. Ett sted fant de olje flytende oppe på drikkevannskilden.  Oljen stammet fra et seks år gammelt utslipp. FNs miljøprogram anbefalte å sette i gang verdens største opprydning av oljesøl.

I årene etter FN-rapporten skjedde lite. Vi fryktet at saken skulle bli glemt. Sammen med våre partnere i Environmental Rights Action i Nigeria har vi derfor jobbet for å holde saken dagsaktuell. 250 medieoppslag og utallige møter med politikere senere lanserer Nigerias president i dag at opprydningen kan starte. Det nytter å kjempe!

«Opprydningen vil ikke bli en 100 meters sprint, men en 25-30 år lang maraton. Samtidig må vi huske at startskuddet er viktig selv om målstreken er langt borte«.

Nnimmo Bassey fra Nigeria og leder for Oilwatch Africa

Historien om Ogonifolkets kamp mot oljeindustrien er lang og dramatisk. Opptøyer på 90-tallet og etter hvert henrettelsen av Ogonifolkets uoffisielle leder Ken Saro-Wiwa ble starten på den kampen som fremdeles kjempes. For Ogonifolket er dagens nyhet en etterlengtet opptur. Oljeselskapene og myndighetene har lenge kommet med fagre ord om at alt skal bli bedre. Når ordene ikke blir til handling har frustrasjonen og sinnet økt.

«Nå må det være slutt på alle utsettelsene. Denne gangen må oljesølet i Ogoniland faktisk ryddes opp. Vi skal i alle fall følge grundig med slik at fagre ord følges opp med reel handling«.

Godwin Ojo, Environmental Rights Action, Nigeria

Selv om det nå skal ryddes opp i Ogoniland er det mange andre områder i Nigeria som fremdeles er svært forurenset fra oljeindustrien. Og oljeutslippene fortsetter den dag i dag. Bare i 2014 var det 553 oljeutslipp fra Shell og ENI sin virksomhet i Nigerdeltaet. Dette er bakgrunnen for at Naturvernforbundet krever at Oljefondet bør bruke sitt eierskap i Shell og ENI til å sikre at selskapene rydder opp i oljesøl i Nigeria og stanser nye utslipp.

Les mer om oljesøl i Nigeria på www.naturvernforbundet.no/Nigeria