Naturvernforbundet åpner landsmøtet: – Miljøutfordringene forsvinner ikke i en pandemi

Naturvernforbundets landsmøte åpnes i dag kl. 12.30, med tale fra leder Silje Ask Lundberg som strømmes fra kl. 13.50. Naturvernforbundet er også stolte over at landsmøtet fikk en hilsen fra H.M. Kong Harald, organisasjonens høye beskytter.

Portrett av Kong Harald

Lundbergs tale vil sette fokus på naturvern under en pandemi, økende miljøengasjement og temaer som vindkraft, skog, olje, forbruk, et levende hav og samferdsel.

– Miljøutfordringene forsvinner ikke, selv om vi står midt i en pandemi. Og noe av de viktigste lærdommene fra måten denne pandemien er håndtert på, er hvor effektivt politikere er i stand til å handle, hvor stor dugnadsvilje det er i folket, så lenge kriseforståelsen er på plass. Det er denne samme kriseforståelsen vi trenger for å bevare naturen vår og for å stanse klimaendringene, sier Lundberg i sin tale.

Lundberg hilser en rekordstor, voksende organisasjon.

– Naturvernforbundet er den miljøorganisasjonen som klarer å kombinere naturkamp med klimakamp, og vi har opplevd en fenomenal medlemsvekst på ca. 40 prosent siden siste landsmøte, og er i dag over 35 000 medlemmer, sier Lundberg i sin tale.

Lundberg vil også trekke frem flere av seierne Naturvernforbundet har vunnet de siste 3 åra, inkludert varig vern av flere vassdrag, som Øystese, og at Ap snudde på oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

– Mot valgkampen og nytt storting kommer vi til å jobbe for en ny kurs i samferdselspolitikken, for en helhetlig naturpolitikk og redusert forbruk. Naturvernforbundet vil sørge for at vi får tidenes klima- og naturvalg, sier Lundberg.

H.M. Kong Harald, som har vært Naturvernforbundets høye beskytter siden 1964, trakk frem Naturvernforbundets og unges engasjement i sin hilsningstale.

– Å ta vare på naturen er å ta vare på oss selv og de som kommer etter oss. Heldigvis er mange unge i dag engasjert i naturvern. Det gir meg håp for fremtiden. Det gir også god grunn til optimisme på naturens vegne å vite at Naturvernforbundet har over 35.000 medlemmer spredt over hele landet. Jeg vil gjerne rette en takk til hver og en av dere for å ta vare på naturmangfold og stanse de negative klimaendringene, sa Kongen.

Praktisk informasjon
Lundberg går av etter 5 år som leder. En ny ledelse velges på landsmøte. Les valgkomiteens innstilling her.

Følg landsmøtet via strømmen på Youtube.

Oppdateringer legges ut på våre landsmøtenettsider og Twitter.