Naturvernforbundet støtter Sametingets krav om oppfølging av Fosen-dommen

Naturvernforbundet forventer at regjeringen beklager den uretten reindriften på Fosen er blitt utsatt for i lang tid.

Uttalelse vedtatt på Naturvernforbundets landsmøte på Hamar 22.-24. april 2022

Vi viser til dommen fra Høyesteretts storkammer av 11. oktober 2021 om gyldigheten av vedtak om konsesjon og ekspropriasjon til vindkraftutbygging på Fosen, som konstaterer at Olje- og energidepartementets konsesjons- og ekspropriasjonsvedtak strider mot reineiernes rettigheter etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27 (SP art. 27), og at vedtakene derfor er ugyldige.

Dommen er en viktig milepæl i norsk og internasjonal urfolksrett, som må respekteres.

Vindindustrianleggene som er bygd på Fosen, representerer et dramatisk tap av viktige naturverdier, og Naturvernforbundet har helt siden 2006 stått sammen med samene for å få stoppet disse anleggene. Vi er svært glade for Høyesteretts klare dom i saken, selv om den kom seint.

Vi viser samtidig til at Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter (NIM) har gjort det helt klart at et pågående menneskerettighetsbrudd som dette er må stanses, og at det påligger staten å iverksette en menneskerettslig reparasjonsplan snarest.

Naturvernforbundet krever at regjeringen snarest iverksetter tiltak, slik at vindkraftutbyggingen som rammer Fosen reinbeitedistrikt, ikke lenger er i strid med FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter, artikkel 27.

Domsavsigelsen slår fast at konsesjonsvedtaket er ugyldig. Naturvernforbundet ber regjeringen følge dette opp ved å oppheve konsesjonsvedtaket uten videre opphold og sikre at anleggene fjernes og områdene restaureres, slik Sametinget og reindrifta på Fosen forventer og folkeretten forplikter oss til.

Saken påvirker også Norges omdømme i verden og i hvilken grad vår respekt for urfolksrettigheter vil tas på alvor i andre sammenhenger. Langvarig norsk «aksept» for et dokumentert og pågående menneskerettighetsbrudd etter en enstemmig dom i Høyesteretts storkammer om brudd på samenes urfolksrettigheter, SP27, vil være svært beklagelig og gi et farlig signal.

Naturvernforbundet forventer derfor også at regjeringen gjennom nødvendige lov- og forskriftsendringer sørger for at liknende rettighetsbrudd overfor vårt samiske urfolk ikke blir gjentatt.