Nabolagskafe_logo_20190919
Naturvernforbundet med nytt konsept

Ambulerende grønne nabolagskafeer

19.09.2019

Det snakkes og skrives mye om klimakrise og tap av biologisk mangfold. Rapporter basert på vitenskapelige kunnskapsoppsummeringer presenteres på løpende bånd. Hvordan overfører vi denne kunnskapen til nabolaget vårt? Hvordan omsettes krisevarsler til lokal handling, her vi bor? Hva kan hver og en av oss gjøre - og hvordan kan vi bedre forstå vår egen rolle i den store omstillingen vi må igjennom for å få ei framtid vi kan leve i?

Bredt anlagt miljøarrangement

Åpen dag i Ellingsrud parsellhage

24.08.2019

Naturvernforbundets lokallag i Groruddalen var med da Ellingsrud parsellhage inviterte til åpen dag og hagefest i strålende vær lørdag 24. august 2019. Vi delte ut informasjon og fikk med nye medlemmer av lokallaget.

Humleblokka logo

Humleprosjektet i Groruddalen

Humleprosjektet i Groruddalen startet i samarbeid med Miljøagentene på Veitvet og Stovner Media, med faglig bistand fra La Humla Suse. «Humleblokka» ble Groruddalens svar på humlekasse.

Astrid Kjellevold fra Naturvernforbundet i Groruddalen lager Solisikkebed sammen med Ahmadiyyamenigheten
Humlene suser over Furuset – gatelangs og på taket

Furuset blir grønnere

15.08.2019

I forbindelse med Oslo europeisk miljøhovedstad 2019 har Furuset IF fått økonomisk støtte til to grønne prosjekter: «Humlegata på Furuset» og takhage på Furuset Arena. Naturvernforbundet i Groruddalen har bidratt med ideer og innspill, deltatt i planleggingsmøter og noe praktisk gjennomføring.

Steinbra_steinhoggermuseet
Deltakelse i politisk møte i bydelen

Samarbeid med bydel Grorud om økt fokus på biologisk mangfold i bydelen

14.06.2019

Helge Braathen og Ben Borgen fra Naturvernforbundet i Groruddalen møtte opp i åpen halvtime i byutvikling- og miljøkomiteens møte i bydel Grorud 14. juni 2019 med forslag om samarbeid med bydelen om en rekke tiltak. De ble godt mottatt og samarbeidet ønsket velkommen.

OMH2019_for_Stottet_av_Tekst_Sirkel_01

Grevlingen nr. 2/2019

Naturvernforbundet i Groruddalen fikk tildelt støtte via prosjekttilskudd for Oslo europeisk miljøhovedstad for å lage et utvidet temanummer av Grevlingen i 2019. Temanummeret inneholder historien om hvordan lokallaget startet i 2016, og hvordan vi har arbeidet den første tiden. Vi har produsert det meste av stoffet selv, men har også invitert vår samarbeidspartner Groruddalen Miljøforum til å skrive om byutvikling og fortetting. NOAs Gjermund Andersen har skrevet om planene for utvidelse av Grefsenkleiva. Bjørn Einar Sakseid har skrevet om biologisk mangfold.