Picasa_kolasj
Sporløs ferdsel

Med sporløs ferdsel forsvinner all søppel

29.06.2021 | Sist oppdatert: 29.06.2021

Økt bruk av Marka og fravær av Ruskenaksjoner i nærområdene har ført til mer forsøpling. Lokallaget har jobbet med både søppelplukking og holdningskampanjer under korona.

Bilde_Ta vare på trærne i ditt borettslag
Bedre vern av trær i ytre by

Trær i borettslag og sameier – til glede og konflikt

28.06.2021 | Sist oppdatert: 04.10.2021

Naturvernforbundet får jevnlig henvendelser fra fortvilte beboere som lurer på hva de kan gjøre når styret vil hogge trær de ønsker å bevare. Dette har gitt støtet til at vi i lokallaget jobbet med bedre vern av trær i borettslag og sameier på flere nivåer.

Befaring Grefsenkleiva foto Astrid Kjellevold 20200916_194736
Oslo Skisenters utbyggingsplaner i Grefsenkleiva

Bevar eventyrskogen i Grefsenkleiva - nei til gigantutbygging!

25.02.2021 | Sist oppdatert: 25.02.2021

Oslo skisenter planlegger en gigantisk utbygging av Grefsenkleiva og Trollvannskleiva. Det lokale skianlegget, som ligger innenfor markagrensa, er et viktig tilbud til lokalbefolkningen vinterstid når snøforholdene tillater det. Men Grefsenkleiva består av mer enn et lokalt alpinanlegg og benyttes av turfolk, skoleklasser og barnehager hele året.

20201201_103940
Rasering av skog

Nye hogstområder i Gjelleråsmarka

19.02.2021 | Sist oppdatert: 19.02.2021

Fortsatt raseres sårbare områder i nærskogene våre. Gjelleråsmarka er et avgrenset og svært viktig tur- og rekreasjonsområde for ca 25.000 mennesker. Våre lokallagsrepresentanter fra Stovner fortviler over stadig nye hogstflater som ødelegger naturopplevelse, dyre- og planteliv. «Nå må alle gode krefter jobbe for at raseringen av Gjelleråsmarka stoppes mens det ennå er skog igjen», er deres sterke oppfordring.

Groruddalen fra Utsikten_foto Astrid(2)
Innkalling og dokumenter

Årsmøte i Naturvernforbundet i Groruddalen 2021

16.02.2021 | Sist oppdatert: 22.02.2021

Årsmøtet 2021 avholdes digitalt på zoom torsdag 4. mars og starter kl 18 med en innledning om hva som skjer med Bredtvetskogen, Trondheimsveien og Grefsenkleiva ved stortingsrepresentant og beboer i bydel Bjerke, Kari Elisabeth Kaski. Hennes innledning vil vare ca 30 minutter og årsmøtet fortsetter etter en kort pause. Årsmøtedokumenter blir lagt ut fortløpende her.

Gamle Gruvevei_foto Helge Braathen
Vern av skog

Gamle Gruvevei i Lillomarka

12.02.2021 | Sist oppdatert: 22.02.2021

Kulturminne og skogsløype rasert av hogst. Høsten 2020 oppdaget Naturvernforbundet i Groruddalen hogst og skader på Gamle Gruvevei ved Alunsjøen. I samarbeid med Lillomarkas Venner har vi satt fokus på skadene på kulturminnet Gamle gruvevei og hogsten ved denne gjennom klager til BYM og miljøbyråden og gjennomføring av befaringer med politikere.