Sammen for naturen

Naturen er under angrep fra alle kanter og artene på rødlisten øker i et skremmende tempo. Det samme gjør mengden Co2 i atmosfæren. Alt fra flatehogst, nedbygging av myr, en voldsom utbredelse av hyttefelt, til bygging av nye motorveier, jakt på fredete rovdyr, forurensning av fjorder og overforbruk av havets ressurser har ført til at et enormt press på det vi har igjen av natur her til lands.

Kulturfornatur-logo-facebook-page-cover (3)

Kultur for natur

14.06.2022 | Sist oppdatert: 15.06.2022

Lørdag 18 juni er dagen vi har ventet på endelig her! Kultur for Natur festival på Kafe Steinbra starter kl 13. Her blir det ulike spennende aktiviteter som fuglekassesnekreverksted, snus og sneip konkurranse og natursti.

652A0125 bevar bredtvetskogen copyright tovita razzi event photos
Fakkeltog på Bredtveit

La skogen stå for ekorn, fugl og folk

Grønne lunger i Groruddalen er truet av nedbygging. En av de viktigste sakene lokallaget har jobbet med det siste året er å bevare grønne lunger. Ved å samarbeide med lokale aksjonsgrupper på Haugerud og Bredtvetskogen har lokallaget i Groruddalen vært med på å stoppe hogst og påvirket politiske prosesser.

Picasa_kolasj
Sporløs ferdsel

Med sporløs ferdsel forsvinner all søppel

29.06.2021 | Sist oppdatert: 29.06.2021

Økt bruk av Marka og fravær av Ruskenaksjoner i nærområdene har ført til mer forsøpling. Lokallaget har jobbet med både søppelplukking og holdningskampanjer under korona.

Bilde_Ta vare på trærne i ditt borettslag
Bedre vern av trær i ytre by

Trær i borettslag og sameier – til glede og konflikt

28.06.2021 | Sist oppdatert: 04.10.2021

Naturvernforbundet får jevnlig henvendelser fra fortvilte beboere som lurer på hva de kan gjøre når styret vil hogge trær de ønsker å bevare. Dette har gitt støtet til at vi i lokallaget jobbet med bedre vern av trær i borettslag og sameier på flere nivåer.