Nominert til Gullklypa

Naturvernforbundet i Østfold var blant tre finalister til Gullklypa 2016, som i dag ble delt ut på Hold Norge Rent-konferansen i Stavanger. Bodø Sportsdykkerklubb gikk av med seieren, men fylkeslaget fikk hederlig omtale for sitt strandryddeprosjekt Kystlotteriet.

– Strandrydding er viktig for å hindre at plasten i havet blir mikroplast, sa klima- og miljøminister Vidar Helgesen på Hold Norge Rent-kopnferansen, som finner sted i Stavanger i dag.

Naturvernforbundet i Østfold har i lengre tid jobbet med å redusere forsøplingen i strandsonen. Kystlotteriet er et samarbeid mellom lokalbefolkningen, lokalt og regionalt næringsliv og ulike sponsorer og samarbeidspartnere som tar sikte på å rydde kystlinja for marin forsøpling ved å gi det ny verdi gjennom premiering. Kystlotteriet er en del av prosjektet ”Levende kyst” til Naturvernforbundet Østfold.

Les mer om Kystlotteriet her.

Marin forsøpling er et evigvarende problem som skyldes for eksempel skipsforlis, dumping av søppel, manglende sikring av last om bord på ulike fartøyer og  ekstremvær.

— Kystlotteriet skal motivere folk til å rydde søppel i skjærgården ved hjelp av premiering. På denne måten ønsker Kystlotteriet å øke bevisstheten rundt marin forsøpling, og å tilby folk en mulighet til å gjøre en innsats for miljøet gjennom noe som minner litt om en skattejakt. Når alle bidrar litt, blir resultatet stort, sier Sten Helberg, som er jobber med Kystlotteriet i Naturvernforbundet i Østfold.

Det er 13. gang Gullklypa deles ut. Det var Bodø sportsdykkerklubb som gikk av med seieren.

– Siden 2005 har Bodø Sportsdykkerklubb, med Jan-Gunnar Berg som primus motor, sørget for å fjerne 7 000 kilo fiskesluker, tusenvis av meter med fiskeline og mye annen søppel fra havbunnen i Saltstraumen. Berg har alene plukket opp blysluker som tilsvarende et par personbiler. Han har også vist en egen evne til å engasjere andre dykkere i lokalmiljøet, og dykkerklubben har drevet et langvarig og systematisk arbeid med opprydding av Saltstraumen, står det å lese i beskrivelsen av finalistene på Hold Norge Rents nettside.

Den tredje finalisten var Norges Dykkerforbund, som har vist et stort engasjement for arbeidet mot marin forsøpling.

– I løpet av 2016 har over 1 000 dykkere bidratt til å få fjernet 50 tonn med avfall og 3 000 spøkelsesteiner fra havbunnen. I tillegg dykkerne gjort en formidable rapporteringsjobb som blant annet kommer tydelig frem i Strandrydderapporten for 2016. Dykkeforbundet har gjennom sine lokale klubber økt kunnskapen om og innsatsen mot marin forsøpling, samt gitt oss mer innsikt i forsøplingssituasjonen under vann, står det på Hold Norge Rents nettside.